Midlertidig overnatning
Læs her hvordan du søger om midlertidig overnatning.
Læs her hvordan du søger om midlertidig overnatning.
Midlertidig overnatning er ofte en hyggelig del af mange institutioner og foreningers aktiviteter, som kan være i forbindelse med eksempelvis sport- eller skolearrangementer.
Overnatninger kan ske på skoler, institutioner, haller, spejderhytter m.m.
Ved brug af lokaler til midlertidig overnatning, skal retningslinjerne i Bygningsreglementet overholdes.
Både den ansvarlige for overnatningen, samt den daglige ansvarlige for de lokaler, der benyttes, skal være bekendt med reglerne, inden overnatningen finder sted.
Skal du overnatte i kommunale bygninger, skal du være opmærksom på, at der opkræves gebyr.
Læs mere om gebyrer i forbindelse med overnatning på kommunale skoler / bygninger
Hent pjece med en kort opsummering af retningslinjerne
Ved ansøgning om midlertidig overnatning i kommunale bygninger, skal du først udfylde et ansøgningsskema, som sendes til Kultur og Fritid.
Derudover skal du også anmelde overnatningen via Byg og Miljø - Se "Selvbetjening".
Lokalerne må aldrig benyttes af flere overnattende, end de er godkendt til. Derudover skal man være opmærksom på, at alle etager over stueetagen har en begrænsning på maksimalt 50 overnattende i én brandsektion – uanset antallet af lokaler. I stueetagen må man gerne overnatte mere end 50 personer.
Et lokale til overnatning skal have mindst to uafhængige flugtveje.
I stueetagen kan der også overnattes i lokaler med én flugtvej, hvis lokalet derudover har mindst 1 redningsåbning per 10 personer. Der må maksimalt være 2 meter fra underkanten af redningsåbningen til terræn.
Er der afvigelser fra ovenstående, skal der søges en byggetilladelse - se afsnittet "Sådan søger du". Her skal der redegøres for sikkerheden i forbindelse med afvigelserne.
Tag kontakt til den ansvarlige for bygningen hvis du skal bruge tegninger over lokaler til overnatning.
I forbindelse med overnatning skal der være en række ordensregler, som skal ophænges og overholdes. Ordensreglerne skal sikre, at brugerne ved, hvordan lokalerne må bruges.
Nogle af de væsentlige ting som skal overholdes er, at flugtveje skal være frie og ryddelige.
Derudover skal der være opsat røgalarmer, samt fri adgang til slangevindere (brandslanger) og håndslukningsudstyr. Døre eller lignende skal kunne lukke tætsluttende. Al form for åben ild og varmeredskaber er ikke tilladt, og opladning af alt elektronik skal placeres på et ubrændbart eller svært antændeligt underlag.
Se Bygningsreglementets vejledning til kapitel 5 – Brand: Bilag 11b, for mere info.
Tag eventuelt kontakt til den ansvarlige for bygningen for at høre, om de allerede har udarbejdet ordensregler.
Der skal være udarbejdet en brand- og evakueringsinstruks, som skal ophænges. Brand- og evakueringsinstruks skal være tilpasset det aktuelle bygningsafsnit. En brand- og evakueringsinstruks bør indeholde informationer om varsling og alarmering i tilfælde af, at der opstår brand. Derudover skal den også indeholde informationer om evakuering af de overnattende samt redning/slukning.
Se Bygningsreglementets vejledning til kapitel 5 – Brand: Bilag 11b, for mere info samt eksempler.
Tag eventuelt kontakt til den ansvarlige for bygningen for at høre, om de allerede har udarbejdet Brand- og evakueringsinstruks.
Dagligt inden arrangementet starter, skal der udfyldes en driftsjournal, som er en kontrol af punkter, der skal være overholdt. Dette kan for eksempel være ordensregler og regler for brandsikkerhed.
Se Bygningsreglementets vejledning til kapitel 5 – Brand: bilag 11b punkt 3.6, for mere info.
Ved mere end 150 overnattende i bygningen kræves der, af sikkerhedsmæssige årsager, mindst én vågen vagt. For overnatning for børn og unge under 18, kræves mindst en myndig person ved overnatning. Vagten skal rundere i bygningen over natten. Bygningsmyndigheden kan i andre tilfælde kræve én eller flere vågne vagter, hvis de finder det nødvendigt.
En belægningsplan er en tegning, som viser indretningen af lokalet der ønskes midlertidig overnatning i, heriblandt sovepladser, møbler, bagage, brandslukningsmateriel og flugtvej til det fri.
Overnatning under 50 personer i ét lokale: Kræver ikke en belægningsplan.
Overnatning over 50 personer i ét lokale: Kræver en belægningsplan.
Belægningsplanen skal indeholde:
I rum uden belægningsplan skal der være et skilt, der angiver det maksimale antal personer, der må overnatte i rummet.
Ved ansøgning om midlertidig overnatning i kommunale bygninger, skal du først udfylde et ansøgningsskema, som sendes til Kultur og Fritid.
Derudover skal du også anmelde overnatningen via Byg og Miljø.
Link til ansøgning til Kultur og Fritid samt Byg og Miljø finder du under "Selvbetjening".
Overnatninger under 150 personer, skal anmeldes via Byg og Miljø i god tid og senest 2 uger før første overnatningsdøgn.
Overnatninger over 150 personer, skal anmeldes via Byg og Miljø i god tid og senest 4 uger før første overnatningsdøgn.
Ansøgning som ikke kræver byggetilladelse, skal indeholde følgende information og dokumentation:
Til orientering skal ejeren af bygningen, som bruges til midlertidig overnatning, være opmærksom på, at han/hun er ansvarlig for, at deres bygning ikke bliver brugt til overnatning mere end højst 50 døgn om året.
Afviger den midlertidige overnatning fra Bygningsreglementets vejledning til kapitel 5 – Brand: Bilag 11b, kræver det ALTID en byggetilladelse, og man skal forvente længere sagsbehandlingstid. Byggetilladelse skal ansøges under samme kategori som en anmeldelse ”Midlertidig overnatning”.
Overnatning over 7 døgn kræver altid en byggetilladelse.
Ansøgning som kræver byggetilladelse, skal indeholde følgende information og dokumentation:
Tag kontakt til den ansvarlige for bygningen hvis du skal bruge tegninger over lokaler til overnatning.
Bygningsreglementets vejledning til kapitel 5 - Brand: Bilag 11b (pdf)
Byggeri og Ejendomsdata
Torvet 5
7400 Herning
Vi anbefaler brug af sikker mail, hvis din besked indeholder personlige eller følsomme oplysninger.
Byggeri og Ejendomsdata
Mandag 8.30 - 16.00
Tirsdag og onsdag 8.30 - 15.00
Torsdag 10.00 - 17.00
Fredag 8.30 - 12.00