Energibåndet syd for Herningmotorvejen

Syd for Herningmotorvejen igangsættes planlægning for Energibåndet. Energibåndet rummer et areal på over 600 ha, herunder cirka 100 hektar til erhverv, 120 hektar til solceller og 380 hektar til naturgenopretning, desuden igangsættes der også planlægning for vindmøller.

Byplan- og Bosætningsudvalget besluttede til udvalgsmødet 16. september, at der igangsættes planlægning på baggrund af scenarie 2, dog således at der sikres natur langs vejene og rundt om solceller. Ligeledes skal der sikres plads til Hauge.

Der igangsættes ligeledes planlægning for vindmøller med en maksimalhøjde på 130-140 m.

Der bliver to rækker med otte møller i alt.

Læs referatet fra udvalgsmødet (punkt 115).

Scenarie 2 indeholder et erhvervsområde på 100 hektar samt et solcelleområde på 120 hektar og et naturområde på 380 hektar.

Området er placeret imellem knudmosesøerne til vest og grænsen mod Ikast-Brande til øst, og mellem motorvejen mod nord og haugevej mod syd.

I scenarie 2 arbejdes der med natur som vådnatur, skovrejsning samt lysåben natur, hensigten er ligeledes at naturarealer kan skabe grønne passager gennem undersøgelsesområdet og derved blandt andet forbinde Knudmosen med Skov Olsens plantage.

Kortet viser Scenarie 2 som forvaltningen har præsenteret i forbindelse med den politiske behandling.

Byplan- og Bosætningsudvalget har på mødet den 16. september 2024 besluttet, at der skal igangsættes en planlægning ud fra scenarie 2. Dette er en helhedsplan, hvor erhverv, vedvarende energi og natur kombineres.

Du finder dagsordenspunktet på følgende link:
Referat Byplan- og Bosætningsudvalgsmødet d. 16. september 2024

Det er således hensigten, at den planlægning, som følger heraf, skal realisere en helhedsorienteret planlægning, hvor alle delene i planen skal realiseres.

Herning Kommune har derfor igangsat en undersøgelse af realiseringsmulighederne af helhedsplanen. Denne undersøgelse sker i samarbejde med en rådgiver, Dalberg. Her undersøges der blandt andet for de økonomiske, planmæssige og juridiske muligheder for en helhedsorienteret planlægning. Alt dette afsøges for at finde den bedst mulige konstellation, der kan sikre, at Scenarie 2 kan realiseres på bedste vis for alle med part i ’Energibåndet’.

Denne undersøgelse løber frem mod forsommeren 2025.

Efterfølgende vil planprocessen påbegyndes. Planprocessen følger beskrivelsen nedenfor. Det forventes, at et debatoplæg skal sendes frem til politisk behandling i sensommeren 2025, hvorefter der vil være en offentlig høring med et borgermøde i efteråret 2025.

Herefter vil udarbejdelsen af miljøvurdering og lokalplan blive igangsat. Når denne er afsluttet, vil der igen være offentlig høring.

Hvornår og hvordan bliver lokalbefolkningen i området inddraget igen?

Lokalbefolkningen i området har været en del af den indledende fase, hvor helhedsplanen er blevet udarbejdet. Her har der været flere borgermøder. Nu påbegyndes det interne arbejde med en undersøgelse af realiseringsmuligheder og efterfølgende planlægning med de dertilhørende offentlige høringer.

Lokalbefolkningen vil således blive inddraget igen ved de offentlige høringer. Forvaltningen vil opdatere hjemmesiden løbende, når der er nye informationer i planlægningen. Det er altid muligt at kontakte forvaltningen på kontaktoplysningerne i boksen til højre.

Proceslinjen fremgår af nedenstående figur. Der vil være borgermøde høring i forbindelse med den offentlige høring af debatoplæg og lokalplan.

Planproces

Klik på billedet for at se det i et større format.

Forud for et projekts realisering skal der udarbejdes et kommuneplantillæg, en lokalplan og en miljøvurdering. Denne proces er illustreret i ovenstående figur, og løber i fire spor: Borgerinddragelse, planlægning, miljøvurdering og den politiske proces.

I planlægningsfasen vil der indledningsvist vil blive udarbejdet et afgrænsningsnotat og et debatoplæg. I den indledende fase vil der også blive afholdt et orienterende borgermøde. 

Debatoplægget og afgrænsningsnotatet skal politisk godkendes og sendes efterfølgende i offentlig høring. De indkommende høringssvar og bemærkninger vil indgå i den fremadrettede proces, og vil blive præsenteret politisk til orientering om ændringer.
Herefter påbegyndes udarbejdelsen af kommuneplantillæg og lokalplan.

Sideløbende med udarbejdelsen af kommuneplantillægget og lokalplanen påbegyndes miljøvurderingen.

Når kommuneplantillægget, lokalplanen og miljøvurderingen er færdig, skal det præsenteres politisk til eventuel foreløbig vedtagelse. Et projekt som dette skal præsenteres i Byplan- og Bosætningsudvalget, Økonomi-, Erhverv- og Uddannelsesudvalget og Herning Byråd.

Såfremt planerne bliver foreløbigt vedtaget, vil der igen være en offentlig høring, hvor man som borger kan give sin mening til kende og komme med et høringssvar.

Efter denne høringsperiode og eventuelle tilrettelser, kan byrådet beslutte, om de ønsker at endeligt vedtage planerne.

Hvad er et afgrænsningsnotat?

Et afgrænsningsnotatet går forud for miljøvurderingen. Afgrænsningsnotatet fastlægger de emner, der skal undersøges i en miljøvurdering. Ved den offentlige høring kan man som borger komme med forslag til hvilke emner miljøvurderingen skal belyse.

Hvad er et debatoplæg?

Formålet med et debatoplæg er at invitere borgeren og berørte myndigheder til at bidrage til debatten, og komme med ideer og forslag til planerne.  Samtidig beskriver debatoplægget, projektet, planlægningen og processen, samt opsummerer hvilke emner der i skal belyses i miljøvurderingen.

Hvad er et kommuneplantillæg?

Et kommuneplantillæg er en tilføjelse eller ændring i den eksisterende kommuneplan. Et kommuneplantillæg kan justere, tilføje og ændre bestemmelser i den gældende kommuneplan, når det er nødvendigt i forhold til realiseringen af en lokalplan.

Alle kommuneplantillæg skal i offentlig høring som forslag i mindst 4 uger inden de kan vedtages endeligt af byrådet. Ved tillæg med tilhørende miljøvurdering udvides den offentlige høring til 8 uger.

Hvad er en lokalplan?

En lokalplan er et detaljeret regelsæt, som kommunen udarbejder for et specifikt geografisk område. Den fastlægger, hvordan området må anvendes og udvikles, og indeholder bindende bestemmelser for området.

Lokalplanen kan for eksempel beskrive:

  • Hvad området må bruges til (boliger, erhverv, vedvarende energiproduktion, natur osv.).
  • Hvor og hvordan der må bygges.
  • Hvordan ubebyggede arealer skal indrettes.
  • Specifikke krav til materialer, farver, og bygningers udformning

Lokalplanen er juridisk bindende fra det tidspunkt, den er vedtaget, og den skal være i overensstemmelse med kommuneplanen. En lokalplan indebærer ikke handlepligt, og vedtagelsen af en lokalplan er ikke til hinder for, at den hidtidige lovlige anvendelse af en ejendom kan fortsætte. Realiseringen af lokalplanen sker derfor normalt, når grundejerne selv ønsker at opføre ny bebyggelse, at bygge om eller at ændre anvendelsen af ejendommene med hensyn til forhold, som er reguleret i lokalplanen.

Alle lokalplaner skal i offentlig høring som forslag i mindst 4 uger inden de kan vedtages endeligt af byrådet. Ved lokalplaner med tilhørende miljøvurdering udvides den offentlige høring til mindst 8 uger.

Hvad er en miljøvurdering?

En miljøvurdering er en proces, hvor man vurderer de sandsynlige og væsentlige miljøpåvirkninger af en plan eller et projekt, før det gennemføres. Formålet er at sikre, at miljømæssige konsekvenser bliver grundigt analyseret og overvejet i beslutningsprocessen.

Miljøvurderinger omfatter en bred vifte af miljøaspekter, herunder påvirkninger på befolkningens sundhed, biodiversitet, jord, vand, luft, klima, materielle goder, kulturarv og landskab. Processen inkluderer også offentlige høringer, hvor borgere og interessenter kan give deres input.

Læs mere om miljøvurdering.

Forvaltningen påbegyndte undersøgelsesarbejdet i november 2023. Her blev undersøgelsesområdet screenet.

I januar 2024 startede processen med borgerinddragelse. Der blev inviteret ind til et informationsmøde, hvor de overordnede tanker for projektet og processen blev præsenteret.

Herefter var der dialog mellem forvaltningen, udvalgsformanden og borgerne inden for undersøgelsesområdet.

Efterfølgende har forvaltningen afholdt 3 workshops med borgerne i samarbejde med rådgiveren Urland. 

Klik på billedet for at se det i et større format.

Til de forskellige workshops har der indledningsvist været en velkomst ved Herning Kommune, præsentation af analyse eller skitseforslag ved Urland og efterfølgende dialog i grupper rundt om et kort.

Alle inputs og ideer fra borgerne er blevet noteret ned på kort, og Urland har efter møderne arbejdet ud fra disse input i deres skitsearbejde.

Til den sidste workshop præsenterede Urland deres skitser, herefter var der mulighed for at kommentere på disse kort i grupper. Der er skrevet notat fra alle grupper. Efterfølgende har det været muligt at indsende bemærkninger til forvaltningen. Notatet og de indsendte bemærkninger indgik i den politiske behandling.

Forvaltningen har efterfølgende gennemgået bemærkningerne, og har på baggrund heraf rettet scenarierne til.

Byplan- og Bosætningsudvalget har 16 september behandlet scenarierne på udvalgsmøde jævnfør ovenstående.

Spørgsmål og svar

Det er ikke fastlagt, hvem der skal udvikle området. Det er lodsejerne, der skal sælge deres jord og ejendom til en udvikler. Herning Kommune står for planlægningen af området.

Der er fire VE-ordninger i VE-lovens kapitel 2.

Der findes; Grøn Pulje, Værditabsordning, Salgsoptionsordning, VE-bonus.

Læs mere om de fire VE-ordninger.

Læs Herning Kommunes retningslinjer for Grøn Pulje.

Det er en udvikler eller opstiller, der skal tilbyde ejerandele til et energiprojekt.

D. 1. juni 2024 trådte ”Bekendtgørelse om planlægning for lokalplanpligtige solcelleanlæg i det åbne land” i kraft. I denne beskrives en vejledning til afstande til bygninger, registreret som beboelse.

Bekendtgørelsen blev fulgt af et udkast til ”Vejledning om planlægning om lokalplanpligtige solcelleanlæg i det åbneland”. I denne uddybes og illustreres bekendtgørelsens tekst.

Bekendtgørelsen og vejledning foreskriver, at der i planlægning for solcelleanlæg ved boliger skal holdes en afstand mellem 150 og 750 meter. Afstanden afhænger af hvor mange sider af boligen solcelleanlægget anlægges ved.

På trods af konkret angivne afstande til boliger, vil afstandene til disse altid bero på en konkret vurdering af forholdende i den givne planlægning.

Relevante links

Bekendtgørelse om planlægning for lokalplanpligtige solcelleanlæg i det åbne land

Udkast til vejledning om planlægning for solcelleanlæg i det åbne land

Læs om muligheden for at få tilbudt en salgsoption - information fra Energistyrelsen

I forbindelse med planlægning for solcelleanlæg vil det i miljøvurderingen blive undersøgt, om der er risiko for forurening af grundvandet.

For yderligere information om solceller og grundvandsbeskyttelse, kan der læses mere hos Miljøstyrelsen.

Efter vindmøllebekendtgørelsen må der ikke gives tilladelse til at placere vindmøller nærmere beboelse end 4 gange vindmøllens totalhøjde. Eksempelvis betyder dette, at der for en vindmølle med en totalhøjde på 150 meter, ikke må befinde sig boliger inden for en radius af 600 meter.

Indenfor 6 gange vindmøllens totalhøjde skal ejendomme tilbydes en salgsoption.

Der vil blive undersøgt for gener og støj fra vindmøllerne i miljøvurderingen. Miljøvurderingen udarbejdes i forbindelse med den konkrete planlægning. Vindmøllerne skal overholde gældende lovkrav herom.

Ekspropriation bruges normalt ikke ved opførelse af vindmøller. Vindmølleopsætning sker som oftest på baggrund af aftaler mellem lodsejer og udvikler.

Fandt du ikke svar på dit spørgsmål?

Udfyld formularen og så vender vi tilbage med svar inden en uge.

Jeg giver hermed tilladelse til, at Herning Kommune må behandle mine indsendte data og opbevare dem, så længe det er relevant for sagsbehandlingen.

Felter med (*) skal udfyldes

Har du spørgsmål?

Sander Stenderup Glahn
Planlægger

Tlf: 93 59 47 13
@: energiprojekter@herning.dk

Christian Bjerrum Poulsen
Planlægger

Tlf: 29 36 65 47
@: energiprojekter@herning.dk

Vi anbefaler brug af sikker mail, hvis din besked indeholder personlige eller følsomme oplysninger.

Skriv via Borger.dk (Borger)

Skriv via Virk.dk (Virksomhed)

Giv os din feedback

Hvad synes du om siden?