Indsatsens lovgrundlag
§ 83 i Serviceloven.
Denne indsats gælder ikke borgere i plejeboliger, da der er udarbejdet særlige kvalitetsstander til den indsats.
Formålet med indsatsen
- At fremme borgerens mulighed for at udvikle sig og for at klare sig selv, lette den daglige tilværelse og forbedre livskvaliteten.
- At bidrage dels til at vedligeholde fysiske eller psykiske færdigheder, dels til at afhjælpe væsentlige følger af nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlig sociale problemer.
- At tilbyde borgeren støtte på de områder, hvor den personlige funktions- og mestringsevne er utilstrækkelig.
Indsatsen skal understøtte det, borgeren kan, dvs. at borgeren inddrages i det omfang, det er muligt. Indsatsen tager udgangspunkt i borgerens funktionsevne og ressourcer.
Visitation og sagsbehandling
Visitationskompetencen er placeret hos Visitationsenheden i Sundhed og Ældre, Herning Kommune.
Sagsbehandlingstiden på ansøgninger om praktisk hjælp er op til 4 uger. For ansøgninger om pleje og omsorg er op til 5 hverdage. Palliationsindsatser kan i sættes i gang fra dag til dag.
Der følges løbende op. Ved ændringer i borgerens situation revurderes bevillingen.
Frit valg af leverandør
Borgeren vælger, om det er en privat eller kommunal leverandør, der skal udføre opgaven/indsatsen.
Indsatsen leveres som hovedregel af uddannet personale, herunder elever/studerende. Der sikres sammenhæng mellem medarbejderens faglige kompetencer, deres kendskab og relationer til den enkelte borger. Der tages der hensyn til kompleksiteten af borgerens behov for praktisk hjælp og pleje.
Hjælpen bevilges og leveres i overensstemmelse med arbejdsmiljølovgivningen, så det kan leveres sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt
Leverandøren er forpligtet til at kontakte Visitationsenheden, hvis der sker ændringer i borgerens funktionsevne.
Borger er ved ændringer i funktionsevnen ligeledes forpligtet til at henvende sig til Visitationsenheden.
Der er ikke brugerbetaling.
Klage over afgørelsen
Klage skal ske til Visitationsenheden, Herning Kommune, inden for 4 uger efter den dato, hvor borgeren har modtaget afgørelsen.
På baggrund af klagen revurderes tidligere afgørelse. Ved revurderingen undersøges, om der er grundlag for at give helt eller delvist medhold i klagen. Såfremt der ikke gives medhold, videresendes klagen til Ankestyrelsen.
Klage over udførelsen af hjælpen
Klage over leveringen af hjælpen kan ske til den valgte leverandør.
Godkendt af Social- og Sundhedsudvalget den 15. juni 2022