Kvalitetsstandard for udbringning af dagligvarer

Her kan du se kvalitetsstandarden under §83 i serviceloven for udbringning af dagligvarer leveret til din bopæl.

 

Emne Indhold
Hvilke behov skal ydelsen dække

Behov i forbindelse med varetagelse af nødvendige opgaver i hjemmet i form af udbringning af dagligvarer, som borgeren midlertidigt eller varigt ikke selv er i stand til at bestille og afhente varer på grund af nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale forhold.

At støtte borgeren på områder, hvor den personlige funktionsevne er utilstrækkelig til at bestille og afhente dagligvarer, for dermed at bidrage til

  • at borgeren har mad og drikke i hjemmet
  • at borgeren får dækket sine udgifter til udbringning af dagligvarer og til at køle- og frostvarer sættes på køl/frys.
  • borgerens velvære og trivsel
Modtagere af ydelsen

Ydelsen tildeles borgere, der fysisk, psykisk og/eller mentalt ikke selv er i stand til at bestille dagligvarer.
Kendetegnende for borgere, der modtager udbringning af dagligvarer, er:

  • at de ikke har pårørende/netværk, der kan og vil varetage udbringning af dagligvarer for dem.
  • at de ikke er i stand til at benytte tekniske redskaber, som eksempelvis online supermarked eller telefonisk varebestilling.

Der kan ikke bevilliges udbringning af dagligvarer alene på baggrund af, at borgeren ikke selv fysisk kan hente sine varer.

Borgeren vil ofte være beskrevet inden for funktionsniveau 3 og 4 i Fælles Sprog III.

Hvad kan indgå i ydelsen

Udbringning af dagligvarer maksimalt én gang om ugen.
Borgeren får udstedt et fritvalgsbevis så denne kan indgå aftale med en leverandør af udbringning.

Leverandøren skal have cvr-nr. og skal kunne efterleve Herning Kommunes krav til udbringning.
Visitationen kan anvise mulige leverandører.

Klage

Klage skal ske til Visitationsenheden, Herning Kommune, inden for 4 uger efter den dato, hvor borgeren har modtaget afgørelsen.

På baggrund af klagen revurderes tidligere afgørelse. Ved revurderingen undersøges, om der er grundlag for at give helt eller delvist medhold i klagen. Såfremt klageren ikke gives medhold, videresendes klagen til Ankestyrelsen.

Godkendt af Social- og Sundhedsudvalget 30. maj 2017

Giv os din feedback

Hvad synes du om siden?