Hvordan stiller man op til kommunalvalget i Herning Kommune?

Læs en grundig beskrivelse af, hvordan du stiller op til valget i Herning Kommune.

Du skal være valgbar

For at være valgbar skal du have valgret. Du har valgret, hvis du:

  • på valgdagen er fyldt 18 år, og
  • har fast bopæl i kommunen.

Herudover skal du opfylde én af følgende betingelser:

  • har dansk indfødsret, eller
  • er statsborger i en af de øvrige medlemsstater i EU, eller
  • er statsborger i Island, Norge eller Storbritannien, eller
  • uden afbrydelse har haft fast bopæl i riget i de sidste 4 år forud for valgdagen.

Valgret har desuden enhver, der på valgdagen er fyldt 18 år, er statsborger i en af de øvrige medlemsstater i EU og er registreret i Udenrigsministeriets protokol.

Bemærk, at valgretten også omfatter personer, som er frataget den retlige handleevne efter værgemålslovens § 6, når disse i øvrigt opfylder ovennævnte valgretsbetingelser.

Bemærk også, at valgretten er afskaffet for følgende personer:

  • Udlændinge på tålt ophold
  • Udvisningsdømte udlændinge
  • Administrativt udviste udlændinge
  • Udlændinge, som fra udlandet indsættes direkte til afsoning i en af kriminalforsorgens institutioner.

Betingelserne skal være opfyldt om fredagen 46 dage før valgdagen (3. oktober 2025), bortset fra aldersbetingelsen og betingelsen om varigheden af fast bopæl i Danmark, som senest skal være opfyldt på valgdagen.

For at blive valgt til byrådet må du ikke være idømt eller have vedtaget en straf, der medfører tab af valgbarhed.

Du kan læse mere om reglerne om fortabelse af valgbarhed på Indenrigs- og Sundhedsministeriets hjemmeside www.valg.im.dk

Kandidatlister

Kandidatlister kan fås ved henvendelse på Rådhuset, Torvet 5. 7400 Herning. I borgmestersekretariatet.

Du kan også kontakte Marie Jensen på tlf. 9628 2322, mail marie.jensen@herning.dk

Listen udfyldes efter den vejledning, der følger med, og det er meget vigtigt, at listen udfyldes rigtigt.

Hvis listen i forvejen er valgt ind i byrådet

De lister, der i forvejen er valgt ind i Byrådet i Herning ved kommunalvalget i 2021, og som tirsdagen 9 uger før valgdagen (den 16. september 2025) fortsat er repræsenteret i byrådet, kan efter anmodning blive fritaget for kravet om indsamling af underskrifter fra et mindsteantal stillere. Hvis betingelserne ikke er opfyldt, skal disse lister have underskrift fra minimum 25 stillere.

Man kan ansøge om at fravige kravet om stillere på kandidatlisten. 

Hvis man stiller op på en ny liste eller en liste, der ikke er valgt ind i byrådet

Hvis du stiller op på en helt ny liste eller på en liste, der ikke opfylder betingelserne for at blive fritaget for kravet om indsamling af underskrift fra et mindsteantal stillere, skal listen som nævnt ovenfor have underskrift fra et mindsteantal på 25 stillere (vælgere i kommunen), der opfylder valgretsbetingelserne. Det er fornuftigt at indsamle yderligere 10-15 stillere, idet folk kan fraflytte kommunen eller kan afgå ved døden og dermed ikke længere opfylder betingelserne for at være stiller.

Bemærk, at der i valgloven er indført et forbud mod ens listebetegnelser i samme kommune.

Listebetegnelse.

Hvis der i kommunen indleveres to eller flere kandidatlister, der ønsker samme listebetegnelse, træffer valgsekretariatet straks afgørelse om, hvilken kandidatliste der kan anvende den ønskede listebetegnelse.

Afgørelsen træffes ud fra følgende kriterier, der er fastlagt i valgloven:

  • Kandidatlister for et parti, der pr. 1. august i valgåret er opstillingsberettiget til Folketinget, skal som listebetegnelse anvende partiets navn til folketingsvalg eller en betegnelse, hvori dette navn indgår.
  • Andre kandidatlister kan som listebetegnelse ikke anvende navnet på et af de partier, der er opstillingsberettiget til Folketinget, en betegnelse, hvori dette navn indgår, eller en betegnelse, der kan give anledning til, at kandidatlisten forveksles med kandidatlister for ét af disse partier.
  • Som listebetegnelse kan ikke anvendes enkelte bogstaver eller en kombination af bogstaver, der ikke danner et ord.
  • En listebetegnelse kan ikke anvendes af en kandidatliste, hvis det ved endelig dom er fastslået, eller der i øvrigt er grund til at antage, at en anden har eneret til denne.
  • Er der indleveret flere kandidatlister med samme listebetegnelse, træffer Valgbestyrelsen afgørelse om, hvilken kandidatliste eller hvilke kandidatlister der ikke kan anvende den angivne listebetegnelse. Valgbestyrelsens afgørelse træffes efter følgende kriterier:
    1. En kandidatliste, der ved det seneste kommunalvalg opnåede repræsentation i byrådet under den angivne listebetegnelse, og som 11 uger før valgdagen fortsat er repræsenteret i byrådet under den angivne listebetegnelse, har fortrinsret til at anvende denne listebetegnelse.
    2. Kan fortrinsretten ikke afgøres efter nr. 1, har en kandidatliste, der ved det seneste valg var opstillet under den angivne listebetegnelse til valget, og hvor mindst halvdelen af kandidatlistens tidligere opstillede kandidater genopstiller til valget, fortrinsret til at anvende den angivne listebetegnelse.
    3. Kan fortrinsretten ikke afgøres efter nr. 1 og 2, går en tidligere indleveret kandidatliste forud for en senere indleveret kandidatliste.
    4. Kan fortrinsretten ikke afgøres efter nr. 1-3, foretager Valgbestyrelsen lodtrækning.

Ovenstående finder tilsvarende anvendelse, hvis der er nærliggende risiko for forveksling mellem listebetegnelsen for flere indleverede kandidatlister.

Stillere

Stillere er ”ganske almindelige” vælgere i kommunen, der skal underskrive kandidatlisten, for at listen som udgangspunkt kan blive godkendt til at stille op til kommunalvalget.

Stillerne skal opfylde valgretsbetingelserne (se ovenfor). Dette bliver kontrolleret, når kandidatlisten er indleveret.

For at kunne stille op til kommunalvalget i Herning Kommune, skal man som minimum have 25 stillere, der efterfølgende godkendes, til at underskrive kandidatlisten. Stillerunderskrifter er ved valget i 2025 at finde, i et hæfte for sig selv.   

Kandidatlisten skal i forvejen være udfyldt med navne på kandidater mv., så stillerne kan se, hvad de skriver under på.

En stiller må kun underskrive én kandidatliste. Derfor er det fornuftigt at spørge stillerne, når de siger ja til at underskrive kandidatlisten, om de allerede har skrevet under på en anden kandidatliste. Hvis de har det, vil de nemlig i forbindelse med kontrollen af stillerne blive slettet af samtlige kandidatlister og kan altså ikke regnes med til de 25 stillere.

Indlevering af kandidatlister

Hvis listen i forvejen er valgt ind i byrådet og ansøger om at blive fritaget for kravet om stillere, kan kandidatlisten indleveres tidligst tirsdag den 2. september 2025 og senest tirsdag den 16. september 2025 kl. 12.

Hvis man stiller op på en ny liste, ikke opfylder betingelserne for at blive fritaget for kravet om stillere eller ikke ønsker at blive fritaget for stillerkravet, kan kandidatlisten indleveres tidligst tirsdag den 16. september 2025 og senest tirsdag den 30. september 2025 kl. 12.

Det er ikke muligt at fravige disse frister.

Datoerne for begge afleveringsfrister vil blive annonceret i dagspressen og vil fremgå af Herning Kommunes hjemmeside.

Listebogstav.

Når man indleverer sin kandidatliste, har man som regel et ønske om, hvilket bogstav man gerne vil have tildelt, men det er ikke sikkert, man kan få sit ønske opfyldt. Der kan læses mere om dette i en beskrivelse af tildelingskriterierne for bogstaver til kommunalvalget, som er vedlagt denne vejledning.

Valgforbund

Kandidatlister kan støtte hinanden ved at indgå valgforbund. Hver kandidatliste kan kun indgå ét valgforbund.

Hvis man indgår i et valgforbund, skal alle de lister, der indgår i valgforbundet, hver især indlevere en anmodning om indgåelse af valgforbundet.

Fristen for indlevering af anmodning om indgåelse af valgforbund, er mandag den 6. oktober 2025 kl. 12.

Der vil være mulighed for at få proceduren forklaret yderligere, når man indleverer selve kandidatlisten.

Kontrol af kandidatlister

Alle oplysninger på kandidatlisterne om kandidater og stillere kontrolleres, når listen er indleveret.

Valgbestyrelsen får alle kandidatlisterne forelagt på et valgbestyrelsesmøde den 1. oktober 2025.

Hvis man har indleveret og fået godkendt sin kandidatliste på det pågældende valgbestyrelsesmøde, vil kandidatlistens repræsentant herefter modtage meddelelse herom via digital post. Her vil oplysning om tildeling af kandidatlistens bogstavbetegnelse ligeledes fremgå.

Hvor får jeg yderligere oplysninger?

Yderligere oplysninger kan fås ved henvendelse til Peter Vallentin på tlf. 2261 0800 eller mail peter.vallentin@herning.dk

Har du spørgsmål?

Peter Vallentin
Chefjurist

Tlf.: 96 28 23 19 
@: peter.vallentin@herning.dk

Vi anbefaler brug af sikker mail, hvis din besked indeholder personlige eller følsomme oplysninger.

Skriv via Borger.dk (Borger)

Skriv via Virk.dk (Virksomhed)