Oplysningspligt Det Sociale Myndighedsområde Børn og Forebyggelse

Her kan du læse om, hvordan vi behandler dine personoplysninger på Det Sociale Myndighedsområde i Børn og Forebyggelse

Formålet med behandlingen

Grunden til at Børn og Forebyggelse behandler oplysninger er, at kunne tilbyde de ydelser, som passer bedst til dine behov, herunder tilbyde dig ydelser, som følger af nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. 
  
Vi behandler blandt andet personoplysninger om dig med følgende formål:

  • For at kunne tilbyde dig relevant støtte ud fra dine behov, herunder bevillige den rette støtte til dig.
  • For at opfylde kravene i lovene om, at vi skal yde en sammenhængende og helhedsorienteret indsats, der imødekommer dit behov.
  • For at kunne udarbejde information til ledelse og beslutningstagere.
  • For at kunne udarbejde Information til statistik, herunder følge den demografiske udvikling. Her vil oplysningerne blive anonymiseret.
  • For at understøtte uddannelse og sparring internt i afdelingen.

Hvilke oplysninger behandler vi om dig?

Vi indsamler og behandler kun de personoplysninger, der er nødvendige for at kunne varetage din sagsbehandling og for at kunne levere de ydelser og den service, som du har ret til at modtage. 
  
Vi behandler altid almindelige (ikke-følsomme) oplysninger. Det kan for eksempel dreje sig om navn, adresse og kontaktoplysninger. Vi behandler også følsomme oplysninger og fortrolige oplysninger. Det kan for eksempel dreje sig om oplysninger om helbredsforhold og sociale forhold.

I sjældne tilfælde behandler vi også oplysninger om strafbare forhold.

Hvor har vi oplysningerne fra?

Personoplysningerne modtager vi enten fra dig selv, skoler og dagtilbud, praktiserende læge, sygehuse, speciallæge og/eller andre behandlere. Vi henter af egen drift oplysninger fra offentlige registre fx CPR-registret.

Lovgrundlag

DUBU skal understøtte sagsbehandling af udsatte børn og unge samt børn og unge med funktionsnedsættelse. Hjemmel er art. 6, stk. 1, litra e, i GDPR (myndighedsudøvelse) på baggrund af:

  • Serviceloven
  • Lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet
  • Barnets Lov

Hvor længe beholder vi dine oplysninger?

Herning Kommune behandler kun oplysningerne så længe det er nødvendigt og påkrævet. Data afleveres herefter til Rigsarkivet i henhold til Arkivloven.

Hvem kan dine oplysninger videregives til?

Som led i kommunens sagsbehandling kan det være nødvendigt at videregive dine personoplysninger til andre uden for kommunen. Det kan for eksempel være eksterne fagpersoner, læge, psykolog, hospital og andre offentlige myndigheder, politiet og andre kommuner samt private leverandører af tilbud om særlig støtte. Denne videregivelse vil altid ske inden for rammerne af databeskyttelsesreglerne samt de øvrige regler, vi som kommune er underlagt.

Vi benytter databehandlere, herunder it-leverandører, som vi overlader personoplysninger til. Vi indgår databehandleraftaler med alle databehandlere for at sikre den nødvendige sikkerhed.

Herning Kommune kan også videregive dine personoplysninger til statistik og/eller forskningsformål. Denne anvendelse vil blive foretaget i overensstemmelse med databeskyttelsesreglerne og med den nødvendige anonymisering eller pseudonymisering for at beskytte dine personoplysninger.

Dine rettigheder

Du har efter databeskyttelsesforordningen en række rettigheder i forhold til vores behandling af oplysninger om dig. Hvis du vil gøre brug af dine rettigheder, skal du kontakte os. 
  
Du har følgende rettigheder:

  • Ret til at se oplysninger (indsigtsret).
  • Ret til at få indsigt i de oplysninger, som vi behandler om dig, samt en række yderligere oplysninger. Eksempelvis om, hvor vi har oplysningerne fra.
  • Ret til berigtigelse (rettelse).
  • Du har ret til at få urigtige oplysninger om dig selv rettet. Du har også ret til at få dine oplysninger suppleret med yderligere oplysninger, hvis dette vil gøre dine personoplysninger mere fuldstændige og/eller ajourførte.
  • Ret til sletning.
  • Som udgangspunkt må vi som offentlig myndighed ikke slette dine oplysninger, kun i ganske få tilfælde vil det kunne lade sig gøre. Kontakt os, hvis der er oplysninger som du mener skal slettes.
  • Ret til begrænsning.
  • Du har i visse tilfælde ret til at få behandlingen af dine personoplysninger begrænset.
  • Ret til indsigelse.
  • Du har ret til at gøre indsigelse mod vores ellers lovlige behandling af dine personoplysninger.
  • Ret til dataportabilitet.
  • Du har i visse tilfælde ret til at modtage dine personoplysninger og til at anmode om, at personoplysningerne overføres fra én dataansvarlig til en anden.

Du kan læse mere om dine rettigheder i Datatilsynet vejledning om de registreredes rettigheder, som du finder på datatilsynet.dk.

Du har ret til at klage til Datatilsynet over indsamling og registrering mv. af oplysninger om dig:

Du kan finde kontaktoplysninger på Datatilsynets hjemmeside.

Har du spørgsmål?

DPO, Herning Kommune
Data Protection Officer (Databeskyttelsesrådgiver)

Tlf.: 93 59 45 58
Mail: dpo@herning.dk

Vi anbefaler brug af sikker mail, hvis din besked indeholder personlige eller følsomme oplysninger.

Skriv via Borger.dk (Borger)

Skriv via Virk.dk (Virksomhed)

Giv os din feedback

Hvad synes du om siden?