Oplysningspligt Staben i SSB
Her kan du læse om, hvordan vi behandler dine personoplysninger i Staben i Social, Sundhed og Beskæftigelse
Her kan du læse om, hvordan vi behandler dine personoplysninger i Staben i Social, Sundhed og Beskæftigelse
Grunden til at vi behandler oplysninger er, at vi til stadighed skal kunne tilbyde de ydelser, som passer bedst til dine behov, herunder tilbyde dig rådgivning og støtte for at sikre korrekt sagsbehandling.
Vi behandler blandt andet personoplysninger om dig med følgende formål:
Vi indsamler og behandler kun de personoplysninger, der er nødvendige for at kunne varetage din sagsbehandling og for at kunne levere de ydelser og den service, som du har ret til at modtage.
Vi behandler altid almindelige (ikke-følsomme) oplysninger. Det kan for eksempel dreje sig om navn, adresse og kontaktoplysninger. Vi behandler også følsomme oplysninger og fortrolige oplysninger. Det kan for eksempel dreje sig om oplysninger om helbredsforhold og økonomiske forhold.
Personoplysningerne modtager vi bl.a. fra dig selv. Vi henter af egen drift oplysninger fra offentlige registre fx CPR-registret.
Grundlaget for vores behandling af oplysninger er:
Behandling af oplysninger om personnummer sker med henblik på entydig identifikation, jf. databeskyttelseslovens § 11, stk. 1.
Lovgivningen kan findes i sin helhed via retsinfo.dk
Som udgangspunkt benytter vi ikke samtykke efter databeskyttelsesforordningen for at kunne behandle dine personoplysninger. Hvis vores behandling af dine personoplysninger er baseret på dit samtykke efter databeskyttelsesforordningen, har du til enhver tid ret til at trække dit samtykke tilbage.
Hvis du vælger at trække dit samtykke tilbage, påvirker det ikke lovligheden af vores behandling af dine personoplysninger på baggrund af dit tidligere meddelte samtykke og op til tidspunktet for tilbagetrækningen. Hvis du trækker dit samtykke tilbage, har det derfor først virkning fra dette tidspunkt. Du skal være opmærksom på, at tilbagetrækning af samtykke kan få konsekvenser for din bevilling.
Dine oplysninger bliver anvendt internt i kommunen, hvis det er nødvendigt, og hvis det ligger inden for reglerne om videregivelse af oplysninger.
Som led i kommunens sagsbehandling kan det også være nødvendigt at videregive dine personoplysninger til andre uden for kommunen. Det kan for eksempel være eksterne fagpersoner så som andre offentlige myndigheder, Motorstyrelsen, Skifteretten og Tinglysningen og andre kommuner samt private leverandører. Denne videregivelse vil altid ske inden for rammerne af databeskyttelsesreglerne samt de øvrige regler, vi som kommune er underlagt for eksempel reglerne om dit samtykke.
Vi benytter databehandlere, herunder it-leverandører, som vi overlader personoplysninger til. Vi indgår databehandleraftaler med alle databehandlere for at sikre den nødvendige sikkerhed.
Herning Kommune kan også anvende dine personoplysninger til forskningsformål. Denne anvendelse vil blive foretaget i overensstemmelse med databeskyttelsesreglerne og med den nødvendige anonymisering eller pseudonymisering for at beskytte dine personoplysninger.
For at sikre en effektiv og sikker behandling af dine oplysninger, samarbejder vores databehandlere i visse tilfælde med underdatabehandlere, der er placeret i sikre tredjelande. Disse tredjelande er vurderet af EU-Kommissionen som havende et tilstrækkeligt beskyttelsesniveau for personoplysninger i overensstemmelse med GDPR.
Når vi anvender underdatabehandlere i disse lande, sikrer vi, at der er indgået passende aftaler, der beskytter dine data og overholder alle relevante databeskyttelseskrav. Dette inkluderer blandt andet implementering af tekniske og organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger, der beskytter data mod uautoriseret adgang, tab eller misbrug.
Overførslen af personoplysninger til underdatabehandlere i sikre tredjelande sker på baggrund af en tilstrækkelighedsafgørelse fra EU-Kommissionen. Dette betyder, at de pågældende tredjelande er anerkendt for at have et databeskyttelsesniveau, der svarer til det, der gælder inden for EU. Vi sikrer, at alle overførsler af personoplysninger sker i overensstemmelse med GDPR's krav og under hensyntagen til borgernes rettigheder og friheder.
Vi opbevarer dine personoplysninger under behandlingen af din sag og sletter dem, når vi ikke længere har et sagligt behov for at opbevare dem. Opbevaringen kan ske i kortere eller længere tid, hvis der er et sagligt behov derfor og i henhold til arkivloven.
Hvis du gerne vil have oplyst, hvor længe specifikke oplysninger bliver opbevaret, er du velkommen til at kontakte Staben i SSB.
Du har efter databeskyttelsesforordningen en række rettigheder i forhold til vores behandling af oplysninger om dig. Hvis du vil gøre brug af dine rettigheder, skal du kontakte os.
Du har følgende rettigheder:
Du kan læse mere om dine rettigheder i Datatilsynet vejledning om de registreredes rettigheder, som du finder på datatilsynet.dk.
Du har ret til at klage til Datatilsynet over indsamling og registrering mv. af oplysninger om dig:
Du kan finde kontaktoplysninger på Datatilsynet her: datatilsynet.dk.
DPO, Herning Kommune
Data Protection Officer (Databeskyttelsesrådgiver)
Tlf.: 93 59 45 58
Mail: dpo@herning.dk
Vi anbefaler brug af sikker mail, hvis din besked indeholder personlige eller følsomme oplysninger.