Oplysningspligt Ydelsesafdelingen

Her kan du læse om, hvordan vi behandler dine personoplysninger i Social- og Beskæftigelsesafdelingen

 Formålet med behandlingen

Grunden til at vi behandler oplysningerne er for, at vi kan udbetale de korrekte ydelser blandt andet vedrørende ansøgninger og udbetaling af forsørgelsesydelser herunder kontant- og uddannelseshjælp, ledighedsydelse, sygedagpenge, ressourceforløbsydelse, flekslønstilskud, revalideringsydelse, enkeltydelser mm

Oplysningerne anvendes til forskellige formål i forhold til understøttelse af udbetaling af din ydelse og til at give dig korrekt sagsbehandling.

Vi behandler blandt andet personoplysninger om dig med formålet at kunne beregne den korrekte økonomiske forsørgelse og for at tage hensyn til eventuel sygdom og skader i forbindelse med jobsøgning, aktivering og praktikker.

Vi behandler også personoplysninger for at kunne sikre, at lovgivningen inden for de kommunale område overholdes, fx vedrørende berettigelse til udbetaling af sociale ydelser, adresseregistrering m.v

Hvilke personoplysninger behandles?

Hvilke kategorier/typer af personoplysninger vi behandler om dig, afhænger i væsentligt omfang af de behov du har.

Vi behandler altid almindelige (ikke-følsomme) oplysninger. Det kan for eksempel dreje sig om navn, adresse, cpr.nr og kontaktoplysninger. I visse tilfælde behandler vi også følsomme oplysninger og fortrolige oplysninger. Det kan for eksempel dreje sig om oplysninger om helbredsforhold, økonomiske forhold og sociale forhold, som kan have indflydelse på din sag.

I sjældne tilfælde behandler vi også oplysninger om strafbare forhold.

Hvor får vi oplysningerne fra?

Hovedparten af de oplysninger vi behandler om dig, er oplysninger som du selv har givet os for eksempel ved henvendelse til Jobcentret, Ansøgning om kontanthjælp, sygedagpenge mv. 
Andre oplysninger får vi fra forskellige databaser, for eksempel CPR-registeret, og atter andre oplysninger kan vi have fået fra andre myndigheder eller private. Det kan være fra for eksempel en kommune du tidligere har boet i eller fra Udbetaling Danmark. Indhentning af oplysninger sker altid med hjemmel i særloven og i særlige tilfælde efter forudgående samtykke fra dig, jf. bestemmelserne i retssikkerhedsloven.

Retsgrundlag

Grundlaget for vores behandling af oplysninger er:

  • Databeskyttelsesforordningen art. 6, stk. 1, litra a, c og e, og art. 9, stk. 2, litra a, b, f, og g.
  • Databeskyttelsesloven §8, stk. 1 og 2 litra 1-4, og stk. 5, samt §11, stk. 1  
  • Aktivloven §1
  • Beskæftigelsesindsatslovens
  • Sygedagpengeloven
  • Pensionsloven
  • Sundhedsloven
  • Boligstøtteloven 

Behandling af oplysninger om personnummer sker med henblik på entydig identifikation, jf. databeskyttelseslovens § 11, stk. 1.

Lovgivningen kan findes i sin helhed via retsinfo.dk

Retten til at trække samtykke tilbage

Som udgangspunkt benytter vi ikke samtykke efter databeskyttelsesforordningen for at kunne behandle dine personoplysninger. Hvis vores behandling af dine personoplysninger er baseret på dit samtykke efter databeskyttelsesforordningen, har du til enhver tid ret til at trække dit samtykke tilbage. 

Hvis du vælger at trække dit samtykke tilbage, påvirker det ikke lovligheden af vores behandling af dine personoplysninger på baggrund af dit tidligere meddelte samtykke og op til tidspunktet for tilbagetrækningen. Hvis du trækker dit samtykke tilbage, har det derfor først virkning fra dette tidspunkt.

Modtagere af dine oplysninger?

Dine oplysninger bliver anvendt internt i kommunen, hvis det er nødvendigt, og hvis det ligger inden for reglerne om videregivelse af oplysninger. Det kan for eksempel være fra ydelsesafdelingen til din socialrådgiver.

Som led i kommunens sagsbehandling kan det også være nødvendigt at videregive dine personoplysninger til andre uden for kommunen. Det kan for eksempel være til systemleverandører og andre kommuner. Denne videregivelse vil altid ske inden for rammerne af databeskyttelsesreglerne samt de øvrige regler, vi som kommune er underlagt for eksempel reglerne om dit samtykke eller regler i særlove.

Herning Kommune kan også anvende dine personoplysninger til forskningsformål. Denne anvendelse vil blive foretaget i overensstemmelse med databeskyttelsesreglerne og med den nødvendige anonymisering eller pseudonymisering for at beskytte dine personoplysninger.

Anvendelse af Underdatabehandlere i Sikre Tredjelande

For at sikre en effektiv og sikker behandling af dine oplysninger, samarbejder vores databehandlere i visse tilfælde med underdatabehandlere, der er placeret i sikre tredjelande. Disse tredjelande er vurderet af EU-Kommissionen som havende et tilstrækkeligt beskyttelsesniveau for personoplysninger i overensstemmelse med GDPR.

Når vi anvender underdatabehandlere i disse lande, sikrer vi, at der er indgået passende aftaler, der beskytter dine data og overholder alle relevante databeskyttelseskrav. Dette inkluderer blandt andet implementering af tekniske og organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger, der beskytter data mod uautoriseret adgang, tab eller misbrug.

Overførslen af personoplysninger til underdatabehandlere i sikre tredjelande sker på baggrund af en tilstrækkelighedsafgørelse fra EU-Kommissionen. Dette betyder, at de pågældende tredjelande er anerkendt for at have et databeskyttelsesniveau, der svarer til det, der gælder inden for EU. Vi sikrer, at alle overførsler af personoplysninger sker i overensstemmelse med GDPR's krav og under hensyntagen til borgernes rettigheder og friheder.

Opbevaring af dine personoplysninger

Vi opbevarer dine personoplysninger under behandlingen af din sag og sletter dem, når vi ikke længere har et sagligt behov for at opbevare dem. Opbevaringen kan ske i kortere eller længere tid, hvis der er et sagligt behov derfor og i henhold til arkivloven. 

Hvis du gerne vil have oplyst, hvor længe specifikke oplysninger bliver opbevaret, er du velkommen til at kontakte Ydelsesafdelingen

Dine rettigheder

Du har efter databeskyttelsesforordningen en række rettigheder i forhold til vores behandling af oplysninger om dig. Hvis du vil gøre brug af dine rettigheder, skal du kontakte os.

Du har følgende rettigheder:

  • Ret til at se oplysninger (indsigtsret)
    Ret til at få indsigt i de oplysninger, som vi behandler om dig, samt en række yderligere oplysninger. Eksempelvis om, hvor vi har oplysningerne fra.
  • Ret til berigtigelse (rettelse)
    Du har ret til at få urigtige oplysninger om dig selv rettet. Du har også ret til at få dine oplysninger suppleret med yderligere oplysninger, hvis dette vil gøre dine personoplysninger mere fuldstændige og/eller ajourførte.
  • Ret til sletning
    Som udgangspunkt må vi som offentlig myndighed ikke slette dine oplysninger, kun i ganske få tilfælde vil det kunne lade sig gøre. Kontakt os, hvis der er oplysninger som du mener skal slettes.
  • Ret til begrænsning
    Du har i visse tilfælde ret til at få behandlingen af dine personoplysninger begrænset.
  • Ret til indsigelse
    Du har ret til at gøre indsigelse mod vores ellers lovlige behandling af dine personoplysninger.
  • Ret til dataportabilitet
    Du har i visse tilfælde ret til at modtage dine personoplysninger og til at anmode om, at personoplysningerne overføres fra én dataansvarlig til en anden.

Du kan læse mere om dine rettigheder i Datatilsynet vejledning om de registreredes rettigheder, som du finder på datatilsynet.dk.

 

Du har ret til at klage til Datatilsynet over indsamling og registrering mv. af oplysninger om dig:

Du kan finde kontaktoplysninger på Datatilsynet her: datatilsynet.dk.

Har du spørgsmål?

DPO, Herning Kommune
Data Protection Officer (Databeskyttelsesrådgiver)

Tlf.: 93 59 45 58
Mail: dpo@herning.dk

Vi anbefaler brug af sikker mail, hvis din besked indeholder personlige eller følsomme oplysninger.

Skriv via Borger.dk (Borger)

Skriv via Virk.dk (Virksomhed)

Giv os din feedback

Hvad synes du om siden?