Rottehandleplan
En effektiv rottebekæmpelse og forebyggelse, kræver en målrettet strategi. Her finder du Herning Kommunes Rottehandleplan, som gælder for 2022-2024.
En effektiv rottebekæmpelse og forebyggelse, kræver en målrettet strategi. Her finder du Herning Kommunes Rottehandleplan, som gælder for 2022-2024.
Den kommunale rottebekæmpelse foregår efter Bekendtgørelse om forebyggelse og bekæmpelse af rotter (BEK nr. 2307 af 06/12/2021 og BEK nr. 1297 af 19/09/2022), Miljøbeskyttelsesloven (LBK nr. 1218 af 25/11/2019) §17 og 18, samt i overensstemmelse med Kemikalieloven (LBK nr. 115 af 26/01/2017), herunder Bekæmpelsesmiddelbekendtgørelsen (BEK nr. 1278 af 09/06/2021) om bekæmpelsesmidler med videre og Bekendtgørelse af lov om dyrevelfærd (dyrevelfærdsloven) (LBK nr. 1597 af 08/07/2021).
Handleplanen er et udtryk for Herning Kommunes overordnede strategi i forhold til bekæmpelse af rotter i perioden 2022 - 2024. Handleplanen skal offentliggøres på kommunens hjemmeside. Kommunalbestyrelsen skal revidere handleplanen minimum hvert 3. år, Jf. §5 i Bekendtgørelsen om forebyggelse og bekæmpelse af rotter (BEK nr. 2307 af 06/12/2021 og BEK nr. 1297 af 19/09/2022).
I september 2016 hjemtog Herning Kommune rottebekæmpelse til egen Drift og Service.
Målet med hjemtagelsen var at kunne udføre en mere effektiv rottebekæmpelse med et stabilt mandskab. Bekæmpelsen er opdelt i distrikter, med faste bekæmpere. Dermed ydes en god service hos borgeren, da det tilstræbes, at det er samme rottefænger, som bekæmper i distrikterne.
Efter at Herning Kommune i efteråret 2016 hjemtog bekæmpelsen til Drift og Service, har Herning Kommune har haft et markant fald i antallet af rotteanmeldelser fra slut september 2016 og fremadrettet. Det på trods af ny lovgivning fra medio 2016, hvor bekendtgørelsen krævede 3 ekstra tilsyn på landejendomme med rottetilhold. Ligeledes skulle ejer, lejer eller dennes repræsentant være til stede ved første giftudlægning, og hvis der skal udlægges ny gift.
Planlægningen kræver derfor mere tid og måske en ekstra køretur, for at kunne træffe en borger hjemme. I 2017 var der et fald i antallet af afmeldelser, da der i højsæsonen (oktober-marts) ikke har været så mange anmeldelse som tidligere år.
I 2018 viser kurven en stigning i januar, men ellers en kurve, ser ligger tæt op ad 2017. Stigningen skyldes til dels, jf. den nye bekendtgørelse, at ejendomme i landzone, der ikke er tilsynspligtige ejendomme, nu selv skal anmelde rotter på lige fod med andre. Der er i perioden også lavet en del separering af hovedkloakken, hvilket også som regel giver anledning til mere rotteaktivitet.
2019 havde nogle store stigninger i anmeldelser i efteråret, hvor vejret bød på store regnmængder, en mild vinter, hvor rotterne søgte op ad kloakken.
Igen i 2020 ses nogle stigende tal mht. anmeldelser nogle måneder. Bl.a. på grund af tørt forår, og pga. Covid-19 nedlukning, som gjorde at folk var mere hjemme og opmærksomme på rotter.
I februar 2021 fik vi hård frost, som gjorde at en del af de udendørs rotter frøs ihjel. I perioden marts og april 2021 kom der nogle voldsomme regnskyl, som måske kan skyldes stigningen i anmeldelser, hvor rotter har søgt op af kloakkerne. Først halvår af 2021 havde som i året 2020 Covid-19 nedlukning. På nuværende tidspunkt ser året 2021 rigtig fornuftig ud mht. rotteanmeldelser.
I den tidligere Rottehandleplan periode, har Herning Kommunes fokus været på øget information vedrørende kolonihaver, øget info om egen pligt til at forebygge og anmelde rottetilhold, og rotter i det offentlige rum – mere bekæmpelse uden gift.
Trods Covid-19 er der forsat god sparring og vidensdeling med kolleger fra andre kommuner. Det gode samarbejde med Herning Vand A/S og kloakmestrene i området er ligeledes bevaret i perioden. Der er sket en opnormering i timeantal med hensyn til administrationen af rottebekæmpelsen i kommunen, fordi indsatserne også kræver mere administration.
Herning Kommune vil i perioden forsat tilstræbe hurtig handling på anmeldelser, en mere effektiv opfølgning på selve bekæmpelsen og høj grad af forebyggende vejledning.
Herning Kommune arbejder for at nedbringe antallet af rotter i kommunen, gennem en målrettet og effektiv rottebekæmpelse, i overensstemmelse med den til enhver tid gældende lovgivning. Dette gøres under hensyntagen til miljøet, hvor det tilstræbes at bruge mindre gift og flere alternative metoder.
Dette gøres ved:
I henhold til § 7 stk. 2 i Rottebekendtgørelsen (BEK nr. 2307 af 06/12/2021 og BEK nr. 1297 af 19/09/2022) om forebyggelse og bekæmpelse af rotter, skal Herning Kommune ved forekomst af rotter indendørs i beboelser, på fødevarevirksomheder og indendørs i bygninger på tilsynspligtige ejendomme, hvor rotters tilstedeværelse udgør en særlig sundhedsmæssig risiko, uden ugrundet ophold undersøge anmeldelsen og iværksætte bekæmpelse efter gældende regler (akutte anmeldelser). Dette gælder også i weekender og helligdage.
At undersøgelse og bekæmpelse ved akutte anmeldelser skal iværksættes "uden ugrundet ophold" betyder at der skal reageres på en anmeldelse indenfor 24 timer. I praksis foregår det ved at rottebekæmperen kontrollerer det digitale anmeldelsesprogram for akutte anmeldelser kl. 9.00 på lørdage, søndage og helligdage. Hvis der er indkommet en akut anmeldelse, tager rottebekæmperen kontakt til anmelder. Hvorefter det vurderes om der skal handles straks, eller besøg kan vente til førstkommende hverdag.
Herning Kommune har, jf. Bekendtgørelse om forebyggelse og bekæmpelse af rotter (BEK nr. 2307 af 06/12/2021 og BEK nr. 1297 af 19/09/2022), installeret rottespær på omkring 70 kommunale ejendomme, og på en snes private ejendomme. Der monteres løbende rottespær på nytilkomne kommunale ejendomme og private institutioner.
Herning Kommune har installeret rottespær på de private, regionale og statslige skoler, plejehjem, daginstitutioner og hospitaler, hvor der er opnået tilladelse fra grundejer, og hvor det er teknisk muligt, jf. §13 i ”Bekendtgørelsen for forebyggelse og bekæmpelse af rotter”. Før opsætning af rottespær undersøges kloaksystemet inde på grunden for rotter. Herning Kommune står for vedligehold og service på samtlige rottespærrer, som kommunen har installeret.
Den kommunale rottebekæmpelse i Herning Kommune er gebyrfinansieret. Gebyret opkræves via ejendomsskattebilletten. Gebyret er i 2023 på kr. 75,- pr. 1 mio. kr. ejendomsværdi. Det er ikke muligt at dispensere fra gebyret, heller ikke selvom en virksomhed vælger at tegne en privat sikringsordning for egen regning.
Gebyret skal dække kommunes udgifter til både administration og drift af rottebekæmpelse. Driften foretages af kommunens Drift og Service.
Herning Kommune råder over følgende ressourcer til drift af rottebekæmpelsen for, at lovgivningen kan overholdes:
* Tilsynspligtige ejendomme skal besøges i perioden primo oktober til ultimo februar.
Handleplan og udvalgte fokusområder er et supplement til den eksisterende kommunale rottebekæmpelse. De fokusområder, som Herning Kommune giver ekstra opmærksomhed, er udvalgt for at understøtte målsætningerne for den kommunale bekæmpelse.
Herning Kommune vil udbrede viden via forskellige kanaler, f.eks. hjemmeside, møder, brochurer, digitalt og ikke mindst via rottebekæmperne ude i marken, som jf. lovgivningen, skal oplyse og påse at ejer af en ejendom opfylder de krav loven stiller i forbindelse med et rottetilhold, samt hvilke pligter man har i forbindelse med sikring og renholdelse som ejer af en ejendom for at forebygge rottetilhold.
Herning Kommune har i den nye rottehandlingsplan valgt at have ekstra fokus på følgende 3 områder.
Det varmere klima og milde vintre giver typisk mange rotter. Mange mennesker vil gerne have en masse fugle i egen have, så de fodrer godt med f.eks. mejsebolde, brød rester og solsikkefrø.
Her vil vi udbrede information, der beskriver, hvordan man med en kollektiv forebyggende indsats, bedst sikrer sig mod rotter.
I forbindelse med fuglefodring vil vi informere om, hvordan man selv kan medvirke til at sikre sig med indrettelse/opførelse, samt hvordan man opbevarer og fodrer på den sikre måde, så der er mindst mulig risiko for rotter.
Men man skal have opmærksomhed på, ikke at lægge mere fuglefoder ud ad gangen, end fuglene kan spise over dagen. Indsaml gerne det mad fuglene ikke har spist, når dagen er omme. Placer altid et foderbræt et sted fri for bevoksning.
Specielt der hvor rester af nedfaldsfrugt og rester af brød ligger på jorden, ser man ofte at rotter om natten finder søger tilholdssted.
Herning Kommune vil informere borgere, institutioner, skoler, plejehjem om hvordan de jf. lovgivningen har pligt til at gøre en indsats for at forebygge rottetilhold på egen ejendom. Det gælder både i forbindelse med at sikre bygninger samt renholdelse.
Vi vil udbrede kendskabet til tegn på rotter, så hvis det pusler i garagen, udhuset eller på loftet, og det kan være rotter, så er borgerne bedre informeret.
Herning Kommune ønsker på baggrund af stikprøver og notifikationer fra ”Rottehullet”, at i gang sætte flere tilsyn, med specifik fokus på bygningsgennemgang, samt øget kontrol af privatbekæmperes brug af kemi. Ved opstart i Herning Kommune af ny sikringsordning, tilføjelser til eksisterende eller fornyelser efter 3 år, ønskes en skriftlig bygningsgennemgang fremsendt på rottebekaempelse@herning.dk.
Herning Kommune ønsker i den kommende periode at øge mulighederne for et bedre samarbejde med de private bekæmpelsesfirmaer. Fokus øges på gengangere, specielt i de områder hvor bekæmpelsen bliver besværliggjort med begrænsningerne i anvendelse af gifte.
Med den nye Rottebekendtgørelse er der fra Miljøstyrelsen kommet nye retningslinjer for giftanvendelse til bekæmpelse af rotter til gavn for miljøet. Det betyder at, når vi skal bekæmpe rotter i det offentlige rum, der skal tænkes i nye baner, specielt med tanke på forebyggende tiltag.
Herning Kommune arbejder tæt sammen med Herning Vand A/S omkring rottebekæmpelse i hovedkloakkerne.
Herning Vand A/S anvender året rundt kloakblokke med gift samt elektroniske fælder omkring 50 stk. i hovedkloakkerne, og før åbning af hovedkloakker i forbindelse med separering, iværksættes en ekstra intensiv bekæmpelse.
Herning Vand A/S informerer, inden separering, de berørte borgere om, at det er vigtigt, at de på egen ejendom får opdateret sikringen, inden arbejdet går i gang. Dette anbefales fordi arbejdet med hovedkloakkerne stresser rotterne ud i de private systemer og omgivelser.
Herning Kommune og Herning Vand A/S bruger hinanden som sparringspartnere under opklaring, når der er problemer med rotter i forbindelse med kloakbrud i det offentlige kloaksystem.
Samarbejdet omfatter bl.a. gensidig underretning, som kan være medvirkende til hurtig indgriben fra både kommunens og Herning Vand A/S’s side. Det har en positiv indflydelse for minimering af kloakrelateret rotteforekomst på jordoverfladen.
Herning Kommune tillader privat rottebekæmpelse af personer, som har en R1- eller en R2- autorisation.
R1-autorisation:
Autorisation til erhvervsmæssig forebyggelse og bekæmpelse af rotter. En R1-autoriseret skal ved indgåelse, ændring eller ophævelse af kontrakt (sikringsordning), straks anmelde dette til Miljøstyrelsen.
R2-autorisation:
Autorisation til at bekæmpe rotter ved brug af visse kemiske bekæmpelsesmidler (den svageste gift) på egen erhvervsejendom. En R2-autorisation kan først begynde at bekæmpe, efter der er givet besked til kommunalbestyrelsen om, at denne selv varetager bekæmpelsen. Underretningen sendes til rottebekaempelse@herning.dk
Herning Kommune forbeholder sig retten til at lave en bygningsgennemgang af en R2-autoriseret persons erhvervsejendom, for at sikre at ejer, der selv håndterer bekæmpelsen også sørger for sikring og forebyggelse af rotter.
R1- og R2 bekæmpere er ansvarlig for at løbende at registrere oplysninger, som angivet i bilag 6, og for, senest en måned efter sagens afslutning, at indberette denne til Miljøstyrelsen.
De private rottebekæmpere skal være bekendt med samt følge Herning Kommunes aktuelle handlingsplan for forebyggelse og bekæmpelse af rotter.
Herning Kommune kan i tilfælde af grov eller ofte gentagne forsømmelighed fra private bekæmpere, overtage bekæmpelsen og anmelde dette til styrelsen, hvis det kan bevises, at bekæmperen er skyldig i grov eller oftere gentagne forsømmeligheder.
Herning Kommune vil løbende udføre stikprøvekontrol af private bekæmpere. Se i øvrigt Fokusområde 3.
Herning Kommune skal udarbejde og ajourføre en liste over tilsynspligtige ejendomme i kommunen. De tilsynspligtige ejendomme er erhvervsejendomme med dyrehold, primærproduktion af fødevarer og foder til dyr, opbevaring af foderstoffer til dyr eller opbevaring af planteprodukter, som efterfølgende anvendes til produktion af fødevarer til mennesker.
De tilsynspligtige ejendomme skal en gang årligt, i perioden primo oktober til ultimo februar, have foretaget en gennemgribende bygningsgennemgang med tilhørende brønde og omkringliggende arealer med henblik på at identificere fejl og mangler i relation til forebyggelse af rotter.
Ved forekomst af rotter vil der blive iværksat bekæmpelse efter gældende regler.
Rådhuset
Torvet 5
7400 Herning
Tlf.: 96 28 28 28
@: kommunen@herning.dk
Vi anbefaler brug af sikker mail, hvis din besked indeholder personlige eller følsomme oplysninger.