Seniorråd Øst

Se medlemmerne og læs referater fra Seniorråd Øst ved Herning Kommune.

Seniorråd Øst - medlemmer
Navn og adresse Email  

Formand

Elsbeth Happle Sørensen

Mobil: 40276249

elsbeth@happle.dk 

Næstformand

Erik Rabæk

51 77 16 81

tmer@mail.dk 

 

   

Jette Nielsen

21 66 26 16

 jannik1988@live.dk 

Inge Thomassen

Mobil 21433815

ingeth13@gmail.com  

Karen Lindtrup

 

Vibeke Sloth

Mobil 22629139

vibeke.sloth@gmail.com

Repr. fra Ældrerådet

Hanne Østergaard
Skivevej 39, Sunds

 hanneh.niels@mail.dk 

Repr. fra Ældrerådet
Hanne Kirkegaard

Ringkøbingvej 97, 7400 Herning

 hanneelisabeth53@gmail.com 

 

Repræsentant fra Herning Kommune

Gitte Rasmussen
Chef for plejecentre, Sundhed og Ældre

Mobil: 41171726,
Tlf.: 96285710

gitte.rasmussen@herning.dk 

Mødet holdt på Toftebo Aktivitetscenter i Hammerum i tidsrummet kl. 13.00-15.30.

Til stede: Elsbeth Happle Sørensen, Inge Thomassen, Erik Rahbæk, Hanne Østergaard, Hanne Kirkegaard & Vibeke Sloth
Afbud: Jette Nielsen og Karen Lindtrup
Ordfører: Elsbeth Happle Sørensen
Referent: Vibeke Sloth

1) Velkomst ved Elsebeth Happle Sørensen

2) Nyt fra syge- og hjemmeplejen v/ Chef Gitte Nørgaard
Ny ældrelov og sundhedsreform:
Der er landet både en ældrelov og en sundhedsreform, som i fremtiden får stor betydning for hvordan vi fortsat udfører vores opgaver inden for ældreområdet. Det bliver fortsat til borgernes bedste. Der er også opgaver som Akut team og midlertidig pladser, som skal overflyttes til regionen. Men der er mulighed for at lave en driftsaftale, når kommunen allerede på nuværende lever op til kravene til akutområdet.I Sundhed og Ældre arbejder vi med Robust og Bæredygtig og kører prøvehandlinger, som også dækker kravene fra den nye lovgivning. Det er både i forhold til velfærdsteknologi, samarbejde med frivillige og meget andet. 2025 bliver et spændende år med meget udvikling.
Hjemmepleje:
Der har været afprøvning af arbejdsmiljøhjælpemiler på ny måde, foruden skærmbesøg hos borgere i dagvagt og aftenvagt i nogle af deres besøg. Det er alt sammen for vi på sigt kan møde antallet af flere ældre med behov for hjælp og rekrutteringsudfordringer på området.
Sygepleje:
Vi åbnede ny sygeplejeklinik i Alhuset i Kibæk 1. februar 2025. Derudover får vi 4 nye sygeplejeklinikker på den gamle sygehusgrund i 2026 sammen med VIA sygeplejeuddannelse – SUND+.. Det bliver en ny måde at sikre nærhed mellem uddannelse og samfund – og borger næruddannelse til fremtiden.
Vi har samlet måltagning til kompressionsstrømper i en kompressionsklinik i Møllegade. Hvis ikke borger kan komme i klinik, kan sygeplejersken komme hjem til
borgeren.
I løbet af foråret åbner også en inkontinens-klinik i Møllegade, hvor sygeplejersken vurderer og bevilliger inkontinensprodukter sammen med borgeren.

3) Centerleder Lene Ravnholdt (LR) og aktivitetskoordinator Kirstine Buelund Fyhn (KBF) informerer om Toftebo pleje- & aktivitetscenter. Lene R. har nu været ansat som centerleder i 3 år sammen med 2 afdelings ledere, føler dermed at de har en stabil drift. 
Toftebo Plejecenter har 65 lejligheder fordelt på 2 afdelinger. Afdeling A har 38 plejeboliger, hvoraf 6 er midlertidige pladser.. Afdeling C er 17 demensboliger fordelt på 2 bo enheder. Den ene af lejlighederne er midlertidig plads. På afdeling C er der tilknyttet 10 ældreboliger. Bl.a. på grund af de 7 midlertidige pladser havde Toftebo 34 dødsfald i 2024.Demensafdelingen er i stueplan med udgang til gårdhave hvilket har store fordele og ofte er med til at mindste konflikter. SOSU-assistent Josefine Nederskov Christensen der arbejder i demensafsnittet har hendes hund Carlo med på arbejde, hvilket beboerne og ledelsen er glade for. I kan læse mere her: https://fagbladetfoa.dk/solstraaler/derfor-er-josefine-og-hunden-carlo-uundvaerlige-jeg-elsker-arbejdet-med-demente/ 
Som alle andre plejecentret har Toftebo også udfordringer med at rekrutterer personale med de rigtige kompetencer. Det er svær at få de unge til arbejde med skiftende arbejdstider samt i weekenderne. Dog har den senest overenskomst tilgodeset disse udfordringer ved en større honorering.
Kirstine Buelund Fyhn har været ansat et år og føler at Aktivitetscentret fungerer rigtig godt. Aktivitetscentret har pt. 389 medlemmer. Ca. 50 frivillige, hvoraf 28 er igangsættere, som står for en aktivitet enten ugentlig eller hver 14. dag afhængig af hvor ofte aktiviteten kører.
De frivillige er med til at definere hvilke aktiviteter, der er i Aktivitetscentret og således med til at forme centret. Herudover er der frivillige fordelt i cafeen, i centerrådet og udvalg samt ad hoc-opgaver.
De prøver, at have fokus på fornyelse og hele tiden være åben for nye aktiviteter, så de kan blive ved med at være relevante for målgruppen. Men det afhænger af om Aktivitetscentret kan få flere til at være tovholdere. En ny målgruppe er førtidspensionister som de planlægger at inddrage/inviterer.
Aktivitetscentret laver arrangementer både for medlemmer og for andre. På den måde har de fokus på at flere kommer til at lære stedet at kende. Der er også mulighed for spisefællesskab i Cafeen hver dag. Pt. er der 8 deltagere.
Af forskellige arrangementer kan nævnes: Demensuge, Royal side Run, Musikarrangementer, Åbent hus, julemarked, søndags cafe og ugentlige gudstjenester.

4) Nyt fra ældrerådsrepræsentanterne v/Hanne Østergaard og Hanne Kirkegaard
Ældrerådet har senest haft møde den 12. marts 2025 og referatet kan læses her: https://dagsordener.herning.dk/vis?Referat-Aeldreraadet-d.12-03-2025-kl.09.30&id=a2bb9d39-88e7-44b1-b61d-28ecfc0aa7b2 
Efter deltagelse i Konference ved Danske Ældreråd i Viborg den 4. marts 2025. Har Hanne K,. Hanne Ø. og Hanne F. (også kaldet ”Hanne-banden”) udarbejdet et notat med forslag til fokuspunkter i forhold til Ældreloven og værdigrundlaget bag.
1) De ældres selvbestemmelse Hver enkelt borger skal hver én kontaktperson. Opstartssamtale med udgangspunkt i borgernes behov.. Hvem deltager: borgerne, pårørende, kontaktperson, visitator, forløbskoordinator…Helhedsplejen er fundamentet for plejen
2) Tillid til medarbejderne og borgernær ledelse. Personalet skal uddannes løbende til den nye opgaver. Hvert team skal have eget lokale En synlig ledelsesstruktur og medbestemmelse i vagtplaner
3) Et tæt samspil med pårørende, lokale fællesskaber og civilsamfund
Spisefællesskaber f.eks. på plejecentre og for borgere ude fra
Motionsvenner
Besøgsvenner
Praktiske hjælpere
Plejecentre skal åbne sig overfor civilsamfundet
Frivilliges opgaver skal beskrives
Der er ved at blive udarbejdet en folder ved det kommende valg til Ældrerådet.
Denne uddeles ved næste møde. De vigtige datoer er: den 27. oktober 2025 udsendes valgmateriale. Borgerne vil kunne aflevere deres kuvert med stemmesedlen på Borgerservice, Herning Bibliotek, på plejecentre og på aktivitetscentre i perioden 3. – 24. november 2025. Man vil også kunne aflevere kuverten på enes valgsted til kommunalvalget.

5) Nyt fra formanden

På seneste fælles møde med Ældrerådet den 10. marts 2025 drøftede man bl.a. Seniorrådenes virke og jf. referatet blev flg. Besluttet: Anne Ramsgaard orienterede kort om etableringen af seniorrådene i 2007. Hun fortalte, at i dag er der en første snak om seniorrådenes fremtidige opgaver.
Herefter tog Ellen Holm over og der var gruppearbejde, som skulle resultere i input til det videre arbejde.
Plan for det videre forløb drøftes mellem Anne Ramsgaard og formandskabet i Ældrerådet. Planen og ny mødedato vil blive meldt ud til de 4 formænd samt til Ældrerådet, når det er besluttet.
Kulturuge i uge 25. 2025 Der er ikke så mange penge til rådighed som tidligere. Arrangementet på Toftebo finder sted den 17. juni 2025 hvor Bodil Markmøller deltager.

6) Næste møde
Næste møde afholdes torsdag den 28. august 2025 kl. 13.00.
I ønskes alle en god sommer

Mødet holdt på Vesteled plejecenter, Vestergade 92, Herning.

Til stede: Elsbeth Happle Sørensen, Inge Thomassen, Erik Rahbæk, Jette Nielsen, Hanne Østergaard, Hanne Kirkegaard og Vibeke Sloth.

 Afbud: Karen Lintrup

Ordstyrer: Elsbeth Happle Sørensen

Referent: Vibeke Sloth

 

1.) Velkomst, ordstyrer og referent
EHS bød velkommen og takkede for, at vi måtte besøge Vesterled plejecenter, hvorefter hun gav ordet til centerleder Hanne Lisette Andersen. 

2.) Rundvisning med info om plejecenter og evt. om aktiviteterne på centret.

Centerleder Hanne Lisette Andersen blev ansat på Vesterled plejecenter for 1,5 år siden. Vesterled plejecenter blev bygget i 1966, blev om-/tilbygget i 2007 samt i 2023. De sidste bogligere vil blive tage i brug i løbet af 2025.

Vesterled Plejecenter består af 85 plejeboliger, hvoraf de 8 er ægtefællelejligheder.
Der er 12/14 lejligheder på hver gang med fælleskøkken, spisestue og dagligstue midt på gangen. Plejecenteret er bygget med 3 fløje i 3 etager hvor der for hver etage er ansat en afdelingsleder samt ca. 20 medarbejdere. Der er ansat i alt 125 personer hvoraf 8 er sygeplejersker. Af de ansatte er mellem 15-45% af anden etnisk baggrund og pt. er der 4 iranske sygeplejersker, der ikke har en autorisation, hvilket betyder at de arbejder som ufaglærte. Der udover er der tilknyttet 3 forskellige læger der kommer på ”stuegang” hver 14. dag. De nuværende beboere er i alderen 46 – 101 år. Plejecentret er udfordret i forholdt til den store stigning af demente borgere der henvises og af beboerne med somatiske problemer er dårligere når de visiteres.

Da HLA blev ansat for 1,5 år siden havde plejecentret ikke et godt ry og der var mange klager fra de pårørende, de tilknyttede læger samt stor udskiftning i personle-gruppen. Derfor startede det nye ledelsesteam ”forfra” og satte sig flg. Mål:
Ansættelse af flere faguddannede sygeplejersker & SOSA
Flere fastansatte og færre timelønnede

Arbejde i teams samt samarbejde på tværs af afdelingerne / etagerne.
Dette har resulteret i: Oprydning i personalegruppen, færre klager, større tilfredshed fra såvel pårørende som beboerne, større faglighed i personalegruppen samt flere aktiviteter for beboerne bl.a. med ansættelse af en aktivitetsmedarbejde på 25 timer ugentlig. Plejecentret har (som så mange andre steder) vanskeligt ved at få besat stillingerne i aften- og nattevagt.

Plejecentret har ikke egen bus, men har mulighed for at låne bussen fra Fuglsang sø hver fredag. Plejecentret har et ønske om at forbedre udendørs arealet.
Herefter tog aktivitetsmedarbejder Irma Rønsbjerg over. Hun er oprindelig uddannet diakon men efter en rygskade er hun nu ansat på Vesterled 25 timer ugentlig. Hun fortalte om stedes forskellige aktiviteter der primært foregår om formiddagen.
Mange frivillige på Vesterled (ca. 20) hjælper ved de mange aktiviteter på plejecentret. Hyggeklubben er en gruppe frivillige, som spiller banko med beboerne den første mandag aften i hver måned.

Ved gudstjenesten om onsdagen er frivillige med til at servere kaffe og brød samt klarer op rydning. Hver 3. tirsdag får vi besøg fra Sct. Johannes Kirke, som synger og spiller sammen med beboerne. Der er fælles kaffebord. 

Lindholm Spillemænd spiller en gang om måneden. Her hjælper frivillige med servering af kaffe. De har mange besøgsvenner, der er knyttet til plejecentret.
Plejecentret har ligeledes en ledsagerordning i fællesskab med Røde Kors, hvor de kan tage med beboere til læge og sygehus.

Ønsker du at vide mere om Vesterled plejecenter kan du besøge deres hjemmeside:
https://plejecenter.herning.dk/vores-plejecentre/vesterled-plejecenter

 3.) Elin Mogensen, chef for sundhedsfremme, træning og hjælpemidler fortæller nyt om dette område i Ældreplejen

Madområdet

Vi har mange dygtige ernæringsassistenter og økonomaer ansat både på plejehjem og i Dit Lokale Køkken. Vi udfordres af, at det er svært at få ernæringsassistent-elever og har haft ledige elevstillinger. Vi etablerer de samme indsatser som man har gjort på sosu-området ift. vilkår under uddannelse med voksenelevløn og mulighed for at give løn under grundforløb, når eleverne er på skolebænken.  Vi har brug for fortsat at kunne ansætte dygtige faguddannede til at sikre god ernæring! 

Hjælpemiddelområdet.

Vi arbejder med en ny tilgang til udlevering af hjælpemidler – at det ikke længere skal være en selvfølge, at et bevilget hjælpemiddel bliver kørt ud til borgerne eller hentet hjem efter endt anvendelse. Vi vil i højere grad lægge op til, at man selv kan hente og bringe. Det gælder dog ikke træningshjælpemidler og de arbejdsmiljøhjælpemidler, som skal ud i borgernes hjem for at understøtte plejeopgaverne (seng, lift, bækkenstol mv.)

Sundhedsfremme og forebyggelse.

Der står beskrevet i Sundhedsreformen, at den patientrettede forebyggelse skal flytte fra kommunerne til regionen – formentlig fra 1. januar 2027. Det vil sige de holdtilbud, vi giver borgere med kronisk sygdom fx KOL, diabetes, Kræft, mv. Indtil videre fortsætter vi det gode arbejde i kommunen og udbyder de kurser, vi normalt gør – og udvikler på tilbuddene som vi skal ifølge de nye kvalitetskrav på området.

Træning og Aktivitet.

Sidste på året 2024 mødtes alle centerråd fra kommunens aktivitetscentre/-huse og Ældrerådet i en drøftelse af Mål & Rammer for vores aktivitetscentre/-huse. Siden da har vi brugt alle input til at ændre i formuleringerne, hvor grundteksten fra 2008 kaldte på det. Den næste måned vil de reviderede Mål & Rammer blive gendrøftet i alle centerråd. Efter den næste justering af teksten bliver der så lavet en sagsfremstilling til Social- og Sundhedsudvalget. Planen er, at efter udvalget har drøftet Mål & Rammer skal de til høring i Ældrerådet – og dernæst til gendrøftelse i Social- og Sundhedsudvalget. Vi forventer at være igennem inden sommer. 

Genoptræningsenheden

Der arbejdes fortsat på at få lokalerne i Holing på plads, så rammerne for Hjerterehabilitering kan leve op til Arbejdstilsynets krav ift. kulde, træk og støj. Vi har fået inddraget et andet lokale i huset til kontor og testrum, da de eksisterende rammer i tilknytning til squash-banerne ikke gav ordentlige forhold for medarbejderne.

Hoftenære brud. 

Det er rigtig vigtigt at ældre borgerne, der har haft hoftebrud og udskrives fra hospitalet til vores plejecentre og aflastningspladser bliver korrekt smertedækket, får god ernæring og maven i gang osv. så de har kræfter til hurtigt at komme op af sengen og gerne hen til spisebordet til alle måltider. Den tidligere mobilisering er vigtigt for at komme sig godt. 

Der er igangsat et projekt i hele landet – og her hos os på tværs af Gødstrup sygehus og de seks kommuner. 

Center for Kommunikation

Center for Kommunikation har i en årrække drevet Høreklinik og høreapparatbehandling på vegne af Region Midt, men fra d.1.1.25 varetages Høreklinik og høreapparatbehandling af Regionshospitalet Gødstrup. Center for Kommunikation færdiggør som udgangspunktpunkt igangværende forløb og allerede bookede aftaler, men tager ikke flere sager ind. Har en borger behov for ny høreapparatbehandling, skal man fra d.d. kontakte Høreklinik Holstebro eller Høreklinik i Viborg. Det er fortsat muligt at få justeret sine høreapparater på Center for Kommunikation ligesom der fortsat vurderes på, afprøves og evt. bevilges hjælpemidler i tilknytning til hørenedsættelse.
Robust og bæredygtig organisation
I Sundhed og Ældre arbejder vi på at sikre den fremtidige drift med flere ældre borgere, men forholdsvis færre social- og sundhedspersonale til at løfte opgaverne. Derfor skal vi finde nye måder at løse opgaver på. Være mere digitale, mere velfærdsteknologiske, mere samarbejdende med frivillige og civilsamfund, arbejde mere forebyggende så flere klarer sig uden hjælp længere tid osv. Vi retter alle opmærksomhed i den retning og prøver nye veje af – og det der lykkes godt, sørger vi for at udbrede til alle områder.
Ældreloven
Vi arbejder ihærdigt med at efterkomme den nye Ældrelov og tilrette vores måde at visitere og tilrettelægge opgaverne på, så det stemmer overens med den nye lovgivning. Der er er mange delementer at få styr på, så vi laver en ”version 1.0” og så retter vi til undervejs.

Der er sat navne på, hvem der er ansvarlig for hvilke del-områder. Fx skal vi i Ældrerådet på næste møde drøfte forebyggelse og have en samtale om, hvad fagpersoner kan pege på og lytte ind til, hvad Ældrerådet tænker om det og har af idéer og forslag.
Ovenstående er udarbejdet af Elin Mogensen

4.) Fællesmøde med Ældrerådet den 10. marts 2025 kl. 08:30 på Rådhuset
EHS skal tilmelde os senest d.d. og flg. Deltager: EHS, IT, VS & ER.
Efterfølgende har vi modtaget flg. Fra ældrerådet:
Fremtid for seniorrådene
På mødet den 10. marts kommer der et oplæg fra Sundhed og Ældres chefgruppe, hvor det er vigtigt, at alle deltagere bidrager med de erfaringer, de har fra seniorrådene.
Hvad fungerer godt?
Hvad skal være bedre?
Hvordan skal strukturen være?
Hvilke opgaver/formål ser I for seniorrådene?
De af jer der ikke kommer den 10.03.2025 kan jo skrive nogle ideer/forslag ud over det vi har drøftet og sende det til Elsbeth.

5.) Nyt fra repræsentanterne i Ældrerådet.
Der har været møde i Ældrerådet den 26.02.2025 og referatet kan læses på hjemmesiden : https://www.herning.dk/politik/raad-og-naevn/aeldreraadet

6.) Eventuelt
Intet

7.) Næste møde: Hvor, hvornår og gæste ønske
Torsdag den 24. april 2025 kl. 13:00 på Toftebo i Hammerum

HUSK at Hammerum Hovedgade er LUKKET hvilket betyder at det er indgangen Elmegade 32 der skal benyttes.

Mødet afholdt på Koloritten Markedspladsen 2 i Herning kl. 13-15 i lokale UNI 4.

Til stede: Elsbeth Happle Sørensen, Inge Thomassen, Erik Rahbæk, Jette Nielsen, Gitte Rasmussen, Hanne Østergaard, Hanne Kirkegaard & Vibeke Sloth.

Afbud: Karen Lintrup

Ordfører: Elsbeth Happle Sørensen

Referent: Vibeke Sloth

1. Velkomst, referent og ordfører.

Elsbeth bød velkommen til ”Julemødet” hvor til der var bestilt 2 stk. smørrebrød, risalamande samt drikkevare. Flere har haft problemer med at åbne referaterne, derfor blev det besluttet at disse fremover sendes som PDF-filer.

2. Gitte Rasmussen, chef for plejecentre, orienterer.

Den nye Sundhedsreform samt ældrelov er modtaget i kommunerne og det forventes at det meste af 2025 vil blive brugt til implementering af disse. Hovedbudskabet i begge tiltaget er ”Borgeren i centrum”. Der skal bl.a. arbejdes med at få alle faggrupper klædt på til, at møde den enkelte borger og dennes behov. Undersøgelser har vist, at borgerne ikke har noget imod at der kommer flere forskellige personer i hjemmet, når blot de ved hvad de skal lave.
Der skal også iværksættes forhandlinger med reginonerne vedr. placering af rehabiliteringscentrene samt pladser til akutsygepleje.
Der er forsat mangel på SOSU-assistenter og der er derfor iværksat en undersøgelse blandt personalet om de ønsker at gå op i tid. Dette fordi Herning kommune har forholdsvis mange deltidsansatte på området.

3. Nyt fra ældrerådsrepræsentanter Hanne Østergaard og Hanne Kirkegaard gav et kort referat fra de sidste møder i Ældrerådet.

Social- & Sundhedsudvalget har godkendt en ny uddannelse på SOSU-skolen, hvor timetallet kun er 24 timer. Dog tager uddannelsen så 2,5 år. Man håber således, at flere så kan gennemføre en SOSU-uddannelse.
Der vil fra henlæggelseskontoen gives tilskud til tre nødlidende afdelinger, der i forvejen har en relativ høj beboerhusleje: Rosenlund, Søglimt og Lindegårdsvej. Alle tre afdelinger har for nylig haft større omkostninger til vedligeholdelsesarbejde, hvilket vil medføre yderligere huslejestigninger, hvis ikke afdelingerne modtager et tilskud fra henlæggelseskontoen.Seneste Temadag afholdt af Ældrerådet (01.10.2024) er blevet evalueret. Her var der både positive og negative tilkendegivelser. Et nyt udvalg er nedsat og de skal komme med et oplæg til næste års temadag i løbet af februar 2025.
Medlemmerne af Seniorrådet opfordres til at læse om ”Afrapportering fra §17, stk. 4 udvalget vedr. boligformer for ældre” på Herning kommunes hjemmeside med referater fra Ældrerådets møde den 20. november .2024.

4. Næste møde, hvornår og hvor og emner.

Torsdag den 27. februar 2025 kl. 13.00-15.00 på Vesterled Plejecenter, Vestergade 92 i Herning. Elin Rasmussen Chef for Sundhedsfremme, Træning og Hjælpemidler inviteres.

5. Eventuelt

Intet.

Mødet blev holdt på Hjælpemiddelhuset, Dueoddevej 4 i Herning.

Til stede: Elsbeth Happle Sørensen, Inge Thomassen, Erik Rahbæk, Jette Nielsen, Karen Linstrup, Hanne Østergaard, Hanne Kirkegaard og Vibeke Sloth.
Afbud: Chef for Sundhed & Ældre Gitte Rasmussen.
Ordfører: Elsbeth Happle Sørensen.
Referent: Vibeke Sloth.

1. Rundvisning i Hjælpemiddelhuset

Driftsleder Marco Kalbermatter viste rundt i ”huset” hvor de flyttede ind for ca. 1½ år siden. Bygningen ejes af Herning Kommune og der er i alt 12 ansatte.

Hjælpemiddelhuset har fået mere lagerplads hvilket har øget antallet af hjælpemidler.
I ”huset” er der ligeledes blevet bedre plads til rengøring af hjemkomne hjælpemidler.
Som noget nyt er der åbnet en ”Kvikservice” hvor borgerne kan møde op og ansøge om hjælpemidler. Åbningstiderne er tirsdage kl. 11:30-13:30 & torsdage kl. 08:30- 10:30, flyer blev udleveret.
Ud over hjælpemiddelhuset er der 7 ”depoter” rundt i Herning Kommune, hvorfra der kan afhentes hjælpemidler af plejepersonalet uden for Hjælpemiddelhusets åbningstider, der er mandag – fredag kl. 08:00-14:00 for personligt fremmøde.

2. Forperson v/Elsbeth Happle Sørensen: Gennemgang og diskussion om vores folder er tidssvarende. Kan vi stå inde for indholdet? Og skal der justeres i teksten?


Forslag:

  • at Bibliotekets tilbud ”DigiPunkt” blev nævnt i folderen.
  • at Holtbjerg Aktivitetshus bliver nævnt på side 8 sammen med Toftebo

Det blev drøftet hvordan medlemmerne kan udbrede kendskabet til Seniorråd Øst. Flere af medlemmerne gav udtryk for, at de fortalte om rådet ved forskellige private og offentlige sammenkomster. Forpersonen møder altid op når der f.eks. ved åbent hus eller julearrangement på Toftebo i Hammerum. Der var forslag om at medlemmerne kunne kontakte de lokale pensionistforeninger i område øst.
Man kunne f.eks. i samarbejde med dem eller aktivitetscentrene arrangerer et orienteringsmøde med personlaet fra DigiPunkt, hvor de ville komme med et oplæg, hvilket biblioteket tidligere har tilbudt på fællesmødet den 4. marts 2024.

Søndagscafe i Nørregade 30 er overtaget af Røde Kors, her drøfter man at sætte prisen op fra 25,- kr. til 50,- kr. Søndagscafe på Toftebo fortsætter indtil videre. Der er igen afsat penge til ”§18-puljen til frivilligt socialt arbejde”, man skal dog være en forening for at kunne søge disse midler.

EHS orienterede om ”Kulturugen 2025 m.m.”
Ældrerådet har fået ny næstformand Hanne Frølund, da Steen Mortensen har trukket sig. Formanden for Ældrerådet Bodil Markmøller beder om hjælp til Kulturugen 2025, der afholdes i uge 25 eller uge 24, den falder altid sammnen med Street food arrangementerne. BM opfordre til at Seniorrådene står for arrangementet lokalt f.eks. på Toftebo. BM søger om pengene og finder en musiker der vil kunne optræde flere gange for et aftalt beløb. Vi skal således være vært for opgaven. BM giver besked efter nytår.

EHS orienterede om K.S.A = Kirkernes sociale arbejde i Herning kommune. Det er en nyoprettet forening der består af 17 menigheder i kommunen og hvis formål er at udføre koordinerende og udviklende diakonalt arbejde.
I Herning arbejder man bl.a. med:
• Opstart af mandefællesskaber
• Tilbud om juleaften i fællesskab med andre
• Sorggruppe tilbud for både børn og voksne
• Besøgsvenner
• Multikulturelle fællesskaber
• Lommepengejobs for unge i kirkerne
• Sommerferie for udsatte familier
K.S.A. ’s lokalkoordinator er Britta Vig Carlsen og de holder til i Frivilligcentret, Fredensgade 14 i Herning. Man kan tilmelde sig deres nyhedsbrev og læse mere på:
https://www.kirkernessocialearbejde.dk/herning  eller på
https://www.facebook.com/profile.php?id=61557076540106 

3. Nyt fra ældrerådsrepræsentanter

Hanne Østergaard og Hanne Kirkegaard gav et kort referat fra de sidste møder i Ældrerådet.
Det er et problem at der i det nye finanslovsforslag er ´Danske Ældreråd beskåret med de 2,4 millioner de får. Pt. det vil jo have den konsekvens, at vi ikke har nogle eksperter, der kan sidde og læse lovene og få dem ned i et sprog, som vi kan forstå. Derfor har formanden Bodil Markmøller sendt en mail til samtlige folketingspolitikere, som er valgt her i området og gjort opmærksom på problemet. Det er også sendt til
pressen.

Der er aftalt fællesmøde med Social- og Sundhedsudvalget den 11. december 2024.
Følgende punkter ønskes drøftet på fællesmødet med udvalget:

  • Status på ældrereformen - herunder holdning til bestyrelser på plejehjem.
  • Status på sundhedsreformen.
  • Ældreboliger nu og i fremtiden.

Pr. 1. marts 2024 nedsatte Herning Byråd et § 17, stk. 4 udvalg med temaet "Boligformer –
ældre. Udvalgets afrapportering kan læses her:

Pkt. 143 - https://dagsordener.herning.dk/vis?Referat-Herning-Byraad-d.27-08-2024-kl.17.00&id=b56931b9-081e-4b52-93a6-bc735b57d383 

Der skal ske en evaluering af seneste Seniordag afholdt den 1. okt. 2024. Der var tilmeldt 70 deltagere, men kun 60 mødte op. Det undersøges hvad man gør i andre kommuner. I f.eks. Ringkøbing-Skjern kommune indbyder de til en fest med gratis frokost for 400 pensionister i forbindelse med ældredagen, men det har vi som ældreråd jo ikke økonomi til. Bodil Markmøller vil undersøge, hvordan disse udgifter dækkes.

4. Nyt fra søndagscafe


Nørregade 30 fortsætter med tilskud fra Røde Kors på 16.000,- kr. og overvejer at sætte egenbetalingen op fra 25,- kr. til 50,- kr. De frivillige her er inviteret med til Røde Kors’s julefrokost den 4. december 2024.

5. Eventuelt


Intet

6. næstemøde bliver vores julefrokost


Afholdes tirsdag den 10. december 2024 kl. 13.00 på Koloritten, Markedspladsen 2, Herning.
Elsebeth bestiller 3 stk. smørrebrød pr. deltager.

Tid og sted:

Kl. 13.00 - 15:00 på Aktiv Centret Brorsonsvej 12 i Herning.

Ordfører og referent:

Elsbeth Happle Sørensen og Vibeke Sloth

Til stede:

Erik Rahbæk, Jette Nielsen, Inge Thomassen, Karen Lintrup, Hanne Østergaard og Hanne Kirkegaard

Afbud:

Chef i Sundhed og Ældre Gitte Rasmussen

Rundvisning og orientering  om husets forskellige aktiviteter

SOSU- assistent Dorte  viste rundt på centret og fortalte om deres forskellige aktiviteter. Disse drives i fællesskab med mange frivillige. Yderligere information kan ses på:  https://aktiv.herning.dk/vores-aktivitetscentre-og-huse/aktiv-centret-i-herning/om-aktiv-centret/

Samarbejde og forventninger i Ældreråd og seniorråd

EHS oplyste, at der først er valg til Ældrerådet &Seniorrådet i 2025, det undersøges om valg til Seniorrådene kan komme med på Ældrerådets annonce vedr. valget.

 Ældrerådet ønsker, at valget kan foregå samme dag ogi samme lokale som valg til kommunalbestyrelsen, men det er indtil nu ikke lykkedes.
Der skal gøres en indsats for at få flere frivillige til at stille op til, såvel til ældre- som seniorrådene, gerne flere fra oplandet samt til  bestyrelserne på de forskellige aktivitetscentrene.


Hvor mange akutpladser er der i Herning Kommune?

Der er følgende pladser rundt omkring på plejecentrene:

  • 10 på Fuglsangsø Centret i Tjørring, heraf 2 pladser til demente.
  • 7 på Toftebo-Centret i Hammerum, heraf en til demente.
  • 5 på Rosenlundcentret i Snejbjerg.
  • 2 på Engholmcentret i Sdr. Felding.
  • 2 på Søglimt i Sunds.
  • 2 på Sørvad i Sørvad.
  • 2 på Sandfeldgården i Kibæk.
  • 2 på Kildehøj i Vildbjerg.
    Der er desuden 30 pladser på Rehabiliteringscentret i Herning by. De benyttes især til vurderingsophold og akutophold. Jf. Herning Kommunes hjemmeside.

Formanden for Ældrerådet Bodil Markmøller orienterede om Ældrerådets arbejde, hvilket i øjeblikket mest drejer sig  om regeringsudspil på ældreområdet. Flere af disse tiltag bliver for øjeblikket afprøvet i Herning Kommune.

Det oplyses, at der til Socialudvalget  vil blive overført 13,7 mill. kr. til 2024. 
JN spurgte ind til rengøring på plejehjemmene &i egen bolig efter seneste besparelser. Dette fordi hun har oplevet at det ikke er hver 2. uge, men derimod hver 3. uge. BM undersøger dette.

VS opfordrede Ældrerådet til igen at foreslå, at kommunen ansætter en borgerrådgiver.

Der afholdes fællesmøde for Søndagscafeerne den 29.04.2024 kl. 9-11 i Rådhusets kantine.

Der er ønske om, at Seniorråd Øst inviterer BM ca. hvert ½ år til en gensidig orientering.

Ældrerådsrepræsentanter informerer 

HØ fortæller om nyeste tiltag vedr. hjælpemidler og udlevering af disse. Der er oprettet en KVIKSERVICE, Dueoddevej 4 i Herning hvor disse kan hentes. Der er telefontid kl. 08.00-11.00 96 28 43 33.

Der afholdes Kulturuge i Herning i uge 24, hvor de forskellige Aktivitetscentre også deltager.

Formanden informerer

Der er endnu ikke kommet dato for rundvisning i Gødstrup.

Eventuelt.

Intet

Næste møde

Torsdag den 13.06.2024 kl. 13.00-15.00  på Plejecenter Søglimt, Nørrevang 30, 7451 Sunds

Emne: Gitte Rasmussen chef i Sundhed og Ældre orienterer.

Mødet blev holdt på plejecenter Lindegården.

Ordfører & referent: Elsbeth H. Sørensen & Vibeke Sloth

Tilstede: Jette Nielsen, Erik Rahbeck, Karen Lindtrup & Inge Thomassen

Afbud: Hanne Østergaard
Uden afbud: Hanne Kirkegaard

Gitte Nørgaard, Chef for sygepleje og hjemmepleje

Fra kl. 13- 13.30

Fokus i Sundhed og Ældre

I Sundhed og Ældre arbejdes med at sikre, at der også fremadrettet kan rekrutteres medarbejdere, så der kan leveres velfærdsydelser med faglighed og kvalitet. Dette er samlet under overskriften:  ”Robust og bæredygtig organisation” hvor der bliver arbejdet med fire områder:

1) VI-kultur, hvor vi sikre bedre sammenhæng i samarbejdet og samspillet mellem de forskellige faggrupper, som er omkring borgerne.

2) Velfærdsteknologi og Her arbejdes med, hvordan vi kan blive bedre til at anvende hjælpemidler og velfærdsteknologiske løsninger i det daglige arbejde hos borgerne. Derudover er der sat fokus på  anvendelsen af digitale løsninger i fremtiden.

3) Her arbejdes med, hvordan får vi inddraget flere frivillige og civilsamfundet i arbejdet på ældreområdet. Det handler ikke om, at frivillige skal påtage sig plejeopgaver.

4) Proaktiv organisation. Hvordan sikre vi, at vi har de ledelsesmæssige kompetencer, der skal til for at løse de fremtidige udfordringer på ældreområdet.

Den nye ældrelov

I Sundhed og Ældre venter vi spændt på udspillet til den nye ældrelov, som vi forventer bliver lanceret i februar 2024. Med de udmeldinger, som vi allerede har hørt, så giver den nye lov os en tro på, at vi i Herning Kommune allerede arbejder på mange af de elementer, som bliver afsættet og grundfundamentet i den nye ældrelov.

En delegation af ledere og medarbejdere fra Sundhed og Ældre var i Fredericia tirsdag den 30. januar, hvor regeringen præsenterede den nye Ældrereform.

Nye Sygepleje klinikker

1) Vi har i oktober åbnet endnu en klinik på Vesterled plejecenter, som har åbent til kl.18. Der er stor tilstrømning til denne klinik.

2) I Øst flytter vi klinikken fra Koloritten til bygningen ved siden af Koloritten pr.1/4. Der vil også komme en ny klinik for måltagning til kompression.

Rundvisning på plejecenter og kort information ved Centerleder Eva Østergård

Fra kl. 13.30-14.00
Lindegården kan tilbyde 102 moderne boliger fordelt på 4 blokke. 84 almene plejeboliger samt 18 skærmede enheder til et demensafsnit. Plejecentret er senest ombygget i perioden 2010-2013. I forlængelse af Lindegårdens plejecenter ligger HC-bofællesskabet, der er en selvstændig afdeling med 18 pladser til borgere med Huntingtons Chorea.
Der er i alt 180 ansatte inkl. elever og studerende.  

Ælrerådrepresentanter informerer

Der henvises til Herning Kommunes hjemmeside Ældrerådet & referater fra Ældreråd.

Læs Ældrerådets dagsordener og referater.

Formand informerer

Elsbeth fortalte kort om Seniorråds øst aktiviteter i 2023.

Ellen Birkkjær fra Seniorråd Vest er ikke vendt tilbage med ny dato for rundvisning på Gødstrup Sygehus. EHS tager kontakt til hende. Det undersøges til næste møde om der skal være valg til Ældrerådet/Seniorrådet i 2024.
Søndags Cafe’en på Toftebo i Hammerum arrangeret af Gjellerup Kirke, Valgmenighed kirken og Toftebo Aktivitetscenter forsætter frem til maj 2024.
Erik, Jette og Inge fortalte at Søndags Cafe’en i Nørregade er godt besøgt og samarbejdet med Røde Kors går fint. Man har investeret i et anlæg med mikrofon til brug ved arrangementerne.

Eventuelt

EHS vil forsøge at få formanden for Ældrerådet Bodil Markmøller med til næste møde.

Næste møde

Sted: Aktiv Centret, Brorsonsvej 12, Herning        

Dato: Torsdag den 25. april 2024 kl. 13:00-15:00

Mødet holdt på Holtbjerg Aktivitetshus.

Til stede: Jette Nielsen, Hanne Kirkegård, Inge Thomassen, Vibeke Sloth, Karen Lindtrup, Elsbeth H. Sørensen og Gitte Rasmussen.

Afbud fra: Erik Rahbeck ogHanne Østergård.

Belinda Hornshøj fortæller om HeartWork1 og Heart Work 2.

Heart Work 1 og 2 trives på plejcentre.
Heart Work 1 er for skolebørn, der kommer på plejecenter som forkælelsesvenner for plejehjemsbeboerne. Her kommer læreren med hele klasser på plejecentrene og hver elev ”får” en beboer, som de bliver ven med og undervisning tilrettelægges efter hvad  de kan sammen: Spille,synge,tegne læse gå tur osv. 

HeartWork 2 er unge mennesker mellem 14  og 17 år, der kommer om eftermiddagen og laver noget aktivt sammen med beboerne og får løn for det. Gevinsten er en særlig positiv oplevelse for både eleven som beboerne.

Nyt fra Gitte Rasmussen, Sundhed og Ældre.

Vi arbejder i Sundhed og Ældre med Robust og Bærdygtigorganisation. Det skyldes blandt andet, at vi 2030 kommer til at mangle 600 medarbejdere og hvordan løfter vi så velfærdsopgaven uden dem ?

Vi har startet en proces op, hvor noget af det, der skal arbejdes med er, hvordan opgaven kan løses anderledes ved at inddrage civilsamfund og anvende teknologien i langt højre grad end det vi gør i dag.

Budgettet på plejecentre øges 2024 med 14.000.000 kr. Beløbet skal deles med diakonplejecentrene. Inden vi er nede på det beløb, der udløser flere personaletimer skal der først tages penge fra til telefoner, computere, kaldeanlæg og forsikringer, som nogle af de poster, hvor udgiften er steget meget.

Den glædelig nyhed er at alle steder nu, er muligt at ansætte aktivitetsmedarbejdere på nogle få timer. Aktivitetsmedarbejderne skal bl.a. være tovholder på de frivillige sammen med lederne.

Information fra Hanne Kirkegård, ældrerådsrepræsentant

Hanne informerer om man i Ældrerådet drøfter fokusområder:

  • på førtidspensionister
  • på Ativitetscentre
  • på den digitale trafik.
  • m.flere.

Der henvises til hjemmesiden: Ældreråd: referater for mere info.

Nyt fra formanden

Ellen Birkkjær fra seniorråd vest vil organisere en rundvisning på Gødstrup Sygehus for alle seniorråd.  Hun vender tilbage  når hun har fået en dato.

I november besøgte Inge og jeg julemarked på Toftebo Aktivitetscenter. Der var stort fremmøde. Også vores bord med senior øst foldere og diverse plakater var velbesøgt til småltalk og hygge. Desværre kneb det lidt med nye medlemmer.

Ved mødet talte vi også om seniorrådes berettigelse, hvordan kan vi blevet inspireret.

Hvordan bruger vi oplysningerne/ informationer fra Sundhed og Ældres repræsentanter i vores seniorråd?

Næste møde

Torsdag den 8. februar 2024 kl. 13 - 15 på Lindegården.

Emner sendes sammen med dagsorden.

Sted: Fuglsangsø Plejecenter

Til stede: Erik Rahbeck, Jette Nielsen, Inge Thomassen, Vibeke Sloth, Hanne Østergaard, Hanne Kirkegaard og Elsbeth Happle S. 

Fraværende /med afbud: Karen Hjorth Angela Thygesen, Karen Lintrup

1. Nyt fra Gitte Rasmussen, chef for plejecentre i SSB

Plejecentre er fortsat udfordret omkring bemandingen. Budgetterne skal overholdes, hvilket betyder, at fremmødet er meget lav. Politikerne har, på baggrund af beskrivelsen i maj måned af nuværende serviceniveau, bevilget 7 mill. kr. i år til de 13 plejecentre. Pengene skal bruges til at løfte fagligheden, sikre at eleverne får den vejledning, de har behov for, samt uddannelse af ufaglærte og mere ledelse.

Vi har i Herning flere tomme plejeboliger, hvilket skyldes at borgerne i længere tid bliver i egen bolig og at de, der er flyttet ind på plejecentrene, bor der i meget kort tid. De tomme boliger, som fortrinsvis findes i område nord, har medført, at Kastaniegården i Aulum lukker ned som plejecenter og at Vesterled udskyder åbningen af de 16 nye boliger til 2025. På Kildehøj i Vildbjerg åbnede der 12 demenspladser 1. august 2023. Vi har i lang tid haft venteliste til demenspladser i HK.

Byggeriet af nyt plejecenter i Snejbjerg er stadig aktuelt, dog er der ikke sat årstal på endnu. 

HeartWork 1 og 2 trives på plejecentre. HeartWork 1 er skolebørn, der kommer på plejecentre som for forkælelsesvenner for plejehjemsbeboere. Her kommer læreren sammen med hele klasser på plejecentrene og hver elev "får" en beboer, som de bliver ven med og undervisning tilrettelægges efter, hvad de kan sammen: spille, synge, tegne læse, gå tur osv.

HeartWork 2 er unge mennesker mellem 14 og 17 år, der kommer om eftermiddagen og laver noget aktiv sammen med beboerne og får løn for det.

På Fuglsangsø prøver vi fra oktober måned ny teknologi af i en af afdelingerne i samarbejde med et finsk firma. Teknologien er en sensorteknologi, hvor vi bl.a. kan opfange bevægelser fra rummet.   

2. Astrid Hindhede, centerleder Fuglsangsø centret

Plejecentret har 106 beboer p.t.

I alt 90 plejeboliger, heraf 2 midlertidige skærmede pladser, 7 midlertidige plader og 1 plads til palliation, samt 16 ældreboliger og 10 daghjemspladser. ældreboliger ligger på 4. sal.

Værdier man arbejder ud fra:

Respekt for individuelle behov, medmenneskelighed og værdighed i livets efterår.

I de næste måneder arbejdes der med en ny teknologi i en af afdelingerne, sensorteknologi, der kan man opfange beboerens bevægelser på stuen.

En række velfærdsteknologiske løsninger vil lette hverdagen for beboerne og personalet på Fuglsangsø plejecenter.

3. Ældrerådsrepræsentanter informerer - Hanne Østergaard og Hanne Kirkegaard

Opfølgning af balanceplanen; faglighed, elevuddannelsen i ældreplejen i alle vagter, prioriteres højt. Paragraf 18 midler er midlertidig skåret ned.

Der er for mange forskellige tilsyn med plejecentrene. Det vil blive undersøgt. Sygefravær på  plejepersonalet er ikke som ønsket forbedret, det skal der også ses på.

Flere oplysninger hentes på Ældrerådets hjemmeside i Herning Kommunes under referater fra Ældreråd.

På Aktivcenter startede man "Aktiv Højskole". Ved første gang var der ca. 80 deltagere.

4. Nyt om søndagscafè ved Erik Rahbeck

Søndagscafeen Nørregade 30, overgår fra 1.1.2024 til Røde Kors.

Det økonomiske ordnes den 21.9.23

De frivillige hjælpere følger med, men forbliver også i seniorråd øst.

5. Nyt fra formand Elsbeth Happle S.

Personalesituation: Angela Thygesen forlader SR øst af private grunde

Karen Hjorth forlader også SR øst men af helbredsmæssig årsag.

Der er indbudt til Ældrerådets temadag den 1. oktober kl. 14 - 17 i Rådhusets kantine.

Koster 100kr. Tilmelding senest den 25. sept.

Frivilligcenter inviterer  også til "Frivillig fredag". det forgår i FCH lokaler. Den nye leder er

Søren Rønn Kæmpegaard.

Der er tilmeldt; Erik, Inge og undertegnede.

6. Eventuelt

Intet.

 

Næste emne:

Belinda Hornshøj fortæller om HeartWork 

Sted:  Holtbjerg Aktivitetscenter Træningslokale 2

Dato: Torsdag den 30.november kl. 13-15.   

 

Referent: Elsbeth Happle Sørensen

Sted: Frivilligcenter Herning, Selvhjælp Gruppen

Til stede: Jette Nielsen, Inge Thomassen, Hanne Østergaard, Hanne Kirkegaard, Vibeke Sloth, og Elsbeth H. Sørensen.

Fraværende/med afbud: Karen Hjorth, Angela Thyggesen Karen Lindrup og Erik Rahbæk.

 

1. Nyt fra formanden

Præsentationsrunde for Vibeke Sloth.

Vi hilser Vibeke velkommen. Vibeke vil meget gerne være med i Seniorråd øst.

Orienterede om, at Fri-dag i september er aflyst.

Der er fællesmøde med Ældrerådet den 4. september, hvor 4 personer kan deltage.

Vi diskuterede de seneste tiltag med reducering af personale i hjemmeplejen, også de to lederes bekymringsbrev til formanden af Social- og Sundhedsudvalget.

Inge Thomassen melder, at hun er blevet medlem af Centerråd i Holtbjerg.

 

2. Oplæg omkring Selvhjælp i Herning af Stina Jørgensen, da Anette Würtz var syg.

Selvhjælp Herning er en frivillig, social forening og har erfaring i at etablere selvhjælpsgrupper for børn, unge og voksne i svære livssituationer.

Udover en bestyrelse og tre ansætte er der 67 frivillige. der er pt. 40 selvhjælpsgrupper for voksne og 25 grupper for børn og unge årligt.

Finansieret af primært Herning Kommune.

Ansøger fonde.

Man kan orientere sig mere på Facebook

"Selvhjælp Herning" eller www.selvhjaelpherning.dk.

 

3. Nyt fra Ældrerådet v/Hanne Ø. og Hanne K.

Der etableres i samarbejde med Biblioteket og Borgerservice en løsning  for ældres udfordringer med den  digitale verden.

Hanne Ø. orienterede om besparelser i sygeplejen. 

Opmærksomhed på førtidspensionister på aktivitetscentre, som også er vores målgruppe.

Søndag den 1. oktober er International Ældredag, som bliver markeret i Rådhusets kantine. Info derom senere.

Læs Ældrerådets dagsordener og referater.

4. Søndagscafé økonomi v/ Jette og Inge

Der er 25-30 brugere hver gang.

Jette N. m.f. planlægger et fællesmøde for alle 16 søndagscafeers frivillige hjælpere. Gitte Rasmussen må kontaktes angående det økonomiske.

5. Næste emne

Meget gerne  Gitte Rasmussen.

6. Næste møde

Sted: Fuglsangsøcentret

Dato: 14. september kl.13-15

Referent: Elsbeth Happle Sørensen

Til stede: Erik Rahbæk, Jette Nielsen, Karen Lintrup, Hanne Østergaard , Hanne Kirkegaard, Inge Thomassen og Elsbeth Happle Sørensen.

Fraværende: Karen Hjorth og Angela Thygesen.

Nyt fra formanden.

Kort tilbageblik over vores møder /aktiviteter i 2022.

Der var flere i rådet, der deltog ved det åbne borgermøde den 24.januar, som der blev refereret fra og diskuteret  til mødet. Især da "sparerunden" kom til søndagscafeerne og deres videre skæbne, når tilskuddet er stoppet. Der er tale om flere udgifter ikke mindst honorar til underholdere.

Erik Rabæk og Jette Nielsen, som er koordinatorer for SRØ søndagscafe i Nørregade 30, havde forskellige forslag: Prisen for deltagelse sættes op, kun engang i mellem underholdning udefra og selv finde på noget med kaffe, kage og hygge sammen.

Erik R. foreslår at få forskellige firmaer i kommunen til at donere penge.

I tiden op til borgermødet blev der fra Ældrerådet sendt høringssvar og indlæg i HF. Ligeså fra Seniorråd øst var der læserbrev og en artikel i Herning Folkeblad, som netop belyste problemet.

Der er igen valgår for seniorrådene, som afholdes i efteråret. Formændene må tage stilling til om der skal være valg hvert andet år eller hver fjerde år. Vi vil afholde et møde for at finde enighed.

Birgitte Nystrup Andersen, chef for visitationen

Birgitte informerede om arbejdsopgaverne i Visitationsenheden.

Ikke mindst fylder arbejdet med at udmønte de besparelser som følger i kølvandet af "balanceplanen". Deadline er den 1. juni2023.

Klippekort kan anvendes frem til 30. april 2023. Når man ikke at bruge klippene inden denne dato, går de tabt.

Dette forebyggende og sociale element spares væk. Desværre!

På spørgsmål hvordan udskrivelsen fra Gødstrup Sygehus foregår, var svaret, at udskrivelser fra sygehusafdelingerne som regel går glat, der er god dialog: Hjemmeplejen er informeret og udskrivelsespapirer er nået frem.

Problemet kan være på akutafdelingen, fordi udskrivelsespapirer ikke når frem, og patienten selv skal ringe til hjemmeplejen.

Nyt fra ældrerådet v/Hanne Ø. og Hanne K.

Der kommer nye ensartede priser for Flextrafik

Der er "Klyngesamarbejde" mellem Region, kommunen og praktiserende læger.

Vil du vide mere om de to tiltag så søg information på kommunens hjemmeside.

Ældrerådet vil være synlig på Herning Bibliotek den 8.marts og den 8.april fra kl. 9.30- 10.30 Seniorråd øst afventer evaluering af dette tiltag.

Gitte Nørgaard orienterede om telemedicin.

Eventuelt

Intet.

Næste emne

Gitte Rasmussen.

Næste møde

Sted: Toftebo den 13. april kl. 12.30-15.00.

Referent:

Karen Lintrup/ Elsbeth Happle Sørensen

Sted: Koloritten

Til stede: Jette Nielsen, Hanne Østergaard, Hanne Kirkegaard, Inge Thomasen (gik kl. ca. 14) og Elsbeth Happle Sørensen.

Afbud: Karen Hjorth, Erik Rahbæk, Angela Thygesen og Karin Lintrup.

1. Diskussion angående Social- og Sundhedsudvalgets spareforslag for sundheds- og ældreområdet i kommunen.

Vi diskuterede nogle af de 17 punkter, som kom ud til høring.

Seniorråd Øst er bekymret for eventuel bortfald af tilskud til Søndagscafe, i Nørregade 30. De brugere, der deltager er ikke særlig mobile. Søndagscafeen er det sted, hvor de har mulighed at møde andre.

Også kommunens andre søndagscafeer vil være tvunget til at finde andre løsninger eller lukke, hvis tilskuddet bortfalder. Det er vi meget imod.

2. Birgitte Nystrøm Andersens indlæg måtte vi aflyse på grund af for mange afbud.

Vi brugte tiden på at diskutere et læserbrev til Herning Folkeblad.

3. Nyt fra Elsbeth.

Orientering om skift i ledelsen på Herning Frivilligcenter: Projektleder Christian Søgaard påtager sig opgaven resten af året.

Brian Bruun fra Herning Bibliotek orienterede ved det sidste fællesmøde med Ældrerådet om. at der er mulighed for at afholde møder, f.eks. træffetidsmøder med seniorrådet. Det kan absolut være en mulighed for at møde borgere.

Angela Thygesen vil af personlige grunde pausere som medlem i Seniorråd Øst.

4. Nyt fra Ældrerådets repræsentanter.

Ældrerådet har haft besøg af Herning Kommunes madservice og TKC-mad, privat udbyder fra Skive.

Høringssvar angående besparelser vil blive udarbejdet inden 8.december.

Næste års kulturfestival ligger i uge 24.

Der er mulighed for at læse mere i  referater på Ældrerådets hjemmeside i Herning Kommune.

5. Eventuelt.

Ingen kommentarer.

6. Næste møde.

Den 26. januar kl. 13-15.30 på Koloritten.

7. Emner.

Gerne Gitte Rasmussen, chef for plejecentre og/eller Birgitte N. Andersen, chef for visitationen.

 

Referent: Elsbeth Happle Sørensen.

Sted: Plejecenter Lindegården, Herning

Tilstede: Hanne Kirkegård, Erik Rahbæk, Karen Lintrup, Karen Hjorth, Inge Thomassen og Elsbeth Happle Sørensen.

Fraværende/med afbud: Hanne Kirkegård, Jette Nielsen, Angela Thygesen og Gitte Rasmussen.

1. Rundvisning  og information om plejecenter Lindegården

Eva  Østergaard, centerleder fra plejecentret viste os rundt.

Bygningen består af fire blokke de fleste med en ældrevenlig  gårdhave i midten. Opholdsstuer og boliger passer  til beboernes behov. Man mærker en god atmosfære på afdelingerne.

Derudover så vi festsalen og aktivitetsafdelingen med træningsrum.

Der er 102 beboere og derudover 20 beboere med Huntington sygdom som har sit eget område.

 

2. Nyt fra Gitte Rasmussen, chef for plejecentre, Sundhed og Ældre

Gitte Rasmussen meldte afbud grundet budgetforhandlinger som trak ud.

Eva Ø. redegjorde for det tilsendte referat:

Her kan familierne i hyggeligt selskab med hinanden og beboerne få en orientering om årets gang samt nye og gamle tiltag på stedet. Der er ligeledes rig mulighed for dialog med hinanden samt med ledelse og medarbejdere. Brugerpårørenderådene bliver for snævre, da der ofte ikke er beboere der pga. egen sygdom ikke kan deltage, rådet når ikke bredt ud på plejecentret som vi oplever familieaftenerne, gør det.

Elever

Vi arbejder med en øget indsats for vores social og sundhedsassistent elever og hjælper elever, når de er ansat hos os i deres uddannelse som både kan foregå i hjemmeplejen og på plejecentrene. Målet er at give vores elever den bedste uddannelse og derved få rigtig dygtige medarbejdere, som vi kan ansætte efter endt uddannelse.

Marte- Meo

Vi arbejder fortsat med at implementere Marte Meo på alle plejecentre, vi har to plejecentre, der er certificeret og skal re-certificeres til november.

Ansættelses - og indkøbsstop i 2022 pga. budgetoverskridelser i Sundhed og Ældre – der kommer en officiel skrivelse til seniorrådene.

Plejeboligplan

Ny plejeboligplan på vej som giver et bud på, hvor mange plejeboliger der er behov for inden for de næste 10 år. Skrivelsen er til høring i udvalgene og bliver endeligt godkendt af Byrådet til august.

Lige nu pågår der en udvidelse af Vesterled med 16 boliger samt Kildehøj med 12 boliger. Vi mangler skærmede pladser til beboere med en demenssygdom.

Rekruttering og fastholdelse

Er stadig en udfordring på plejecentrene og i hjemmeplejen, da vi er i skarp konkurrence med andre brancher om de små årgange. Et af tiltagene på plejecentrene, er at sætte medarbejderne op i tid efter eget ønske og formålet er: At medarbejderne får mere tid til de enkelte opgaver hos beboerne samt til dokumentationen, sidemandsoplæring, kompetenceudvikling og sparring.  Vi håber på, at det blandt andet kan bidrage til et godt arbejdsmiljø og dermed fastholdelse af allerede ansatte medarbejdere. Projektet kaldes ”Modelplejecentre” og pågår på afdelinger ved 4 plejecentre. Det har ikke været muligt at prøve det af flere steder, da medarbejderne ikke vil op i tid.

FølgesVEN

Et andet tiltag er at arbejde med ”fødekæden” og gøre de unge mellem 14 og 17 år interesseret i at arbejde på et plejehjem eller i hjemmeplejen ved at tilbyde dem fritidsjob nogle timer i ugen på et plejecenter. De skal ikke lave plejeopgaver men andre spændende opgaver som spil, sang, oplæsning samt gåture mm. Vi har lige nu 25 unge mennesker ansat på denne måde og det er er en kæmpe succes.

Familieaftner

Brugerpårørenderåd kontra familieaftener, på flere plejecentre tilbyder vi familieaftener 2 gange om året.

3. Nyt fra søndagscafe holdet

Der var ca. 25 deltager ved det sidste søndagscafe på Nørregade 30, stadig færre end før corona.Der diskuteres om forholdene på Nørregade 30`s  lokaler til søndagscafeen.

Underholdning leverede Gotfred Larsen som talte om sit liv som præst.

 

4. Information fra ældrerådsrepræsentant

Hanne Kirkegård refererede om at der pågår udbygningen af 16 nye plejeboliger på Plejecentret Vesterled.

Plejecenter Kildehøj i Vildbjerg får 12 nye boliger og det nye plejecenter bliver bygget i Snejbjerg i 2026.

H.Ø. henviser til  referat fra ÆR den 25.august. og 14.september på Ældrerådets hjemmeside.

5. Information af formanden

Elsbeth informerer om Sundhedsdagen den 27. oktober på Toftebo Aktivitetscenter, hvor hun vil være tilstede fra kl.10-13

Evaluering af "Frivillige dagen . Det var en god oplevelse der var mange som interesserede sig for vores arbejde. Desværre gav det ikke flere frivillige til SRØ.

Den 31. oktober afholdes fællesmødet med Ældrerådet.

6. Eventuel runden

Ingen kommentarer.

7. Næste møde

Sted: Meddeles senere.

Dato:  Torsdag, den 1. december kl. 13-15.30.

8.Referent

Elsbeth Happle Sørensen

Referat

Sted Toftebo aktivitetscenter

Tilstede: Jette Nielsen, Inge Thomassen, Karen Hjort, Karen Lintrup, Elsbeth Happle Sørensen

Fraværende /med afbud: Hanne Østergård, Hanne Kirkegård, Angela Thygesen og Erik Rahbæk

3. Indlæg fra Toftebo Plejecenter

Ved Lene Ravnholt centerleder af Toftebo plejecenter

Lene Ravnholt startede som leder af plejecenteret den 15.01.22. Hun er uddannet sygeplejerske og har bl. a. arbejdet på Kastaniegården (Plejecenter) Aulum. Det er vigtig for Lene at kvaliteten af plejen bliver opretholdt på trods af rekrutteringsudfordringer.

Fire afdelinger blev til 2 afsnit: den somatiske og en med skærmet ophold. Den sidste blev udvidet, da der er stort behov.

Hvert afsnit har en leder som er tæt på beboerne og personale .Da fysioterapien og ergoterapien holder til i huset ligesom sygeplejeklinikken, er der mulighed for at bruge hinandens ressourcer. Plejecenteret har sammen med aktivitetscenter mulighed for busture. Bussen deles med Rosenlundcentret og Lind plejecenteret.

På Herning kommunes hjemmeside kan du se flere oplysninger under "Toftebo plejecenter". Der finder man også " Toftebos venner", som er Plejecentrets vennekreds.

4. Indlæg fra Toftebo Aktivitetscenter

Ved Birgitte Bak, aktivitetskoordinator for Aktivitetscenter og dagpleje på Toftebo.

Birgitte har været ansat i mange år og kender huset og brugerne rigtig godt.
Der er mange tilbud at tage sig til som pensionist, både som bruger og som frivillig. Der er en stor gruppe af frivillige der hjælper med mange forskellige tiltag.

De forebyggende og støttende aktiviteter prioriteres højt. Også til brugerne i daghjemmet er der mange tilbud, som også kan være individuelt tilpasset.

Nyhedsbladet "Lyngtotten", hvis symbol er en bikube, symboliserer "Livsglæde", masser af aktivitet ude og inde, sammenhold og omsorg for og med os selv, og med hinanden.

Der er også mulighed for gudstjeneste hver torsdag. Beboerne fra plejecenter og fra de omkringliggende ældreboliger er flittige gæster.

På Herning kommunes hjemmeside kan man finde "Toftebo Aktivitetscenter" på www.aktiv.herning.dk.
Og på Facebook :" TofteboAktivitetscenter"

5. Nyt fra kommunen

Ved Gitte Nørgaard, chef for sygepleje og hjemmepleje

Sygepleje og Hjemmepleje

Sommeren er gået rigtigt godt. Der har været travlt, men vi har kunnet levere den pleje og omsorg, der var behov for. Et enkelt distrikt i hjemmeplejen har været presset af covid, men så har de fået hjælp fra sygepleje og andre hjemmehjælpsdistrikter.
Rehabiliteringscenteret har haft ledige pladser, så det var muligt at få akutte dårlige borgere ind i løbet af sommerferien. Dette er i samarbejde med Visitationen og det har fungeret rigtigt godt.

Forbedringsprojekt mellem Gødstrup og kommunale sygeplejersker

I august opstarter vi et forbedringsprojekt med fokus på udskrivelse af borgere, som har været indlagt med KOL (kronisk lungelidelse). Formålet er at give borgerne den bedste behandling og overgang til hjemmet. Der deltager både kommunale sygeplejersker og en akut sygeplejerske som har dette som deres speciale. Dette tiltag vil komme til at give en bedre samlet indsat til gavn for både borgere og medarbejdere

Ny sygeplejeklinik i Sunds og Vesterled

Vi ser frem til at kunne tilbyde borgere i Sunds sygepleje i klinik. Vi kan levere mest muligt sygepleje, når de borgere, som kan transportere sig eller blive kørt af pårørende kommer i klinik. Så yder vi sygepleje i borgernes hjem, hvor det er nødvendigt. Tilsvarende borgere i område Vest.

Toptunet indsats for elever i Hjemmepleje

Vi har for tid siden gået i gang med at implementere en øget indsats for vores social og sundhedsassistent elever og hjælper elever, når de er ansat hos os i deres uddannelse som både kan foregå i hjemmeplejen, på plejecentre og Rehabiliteringscenteret.
Målet er at give vores elever den bedste uddannelse og derved få rigtig dygtige medarbejdere, som vi kan ansætte efter endt uddannelse.

Øget terapeutindsats omkring borgere i eget hjem

Når visitationen kontaktes af borgere, der efterspørger plejehjælp, skal visitator ifølge loven først vurdere, om borgeren vil kunne trænes op til igen at klare opgaven selv. Træning varetaget af ergo- eller fysioterapeuter, har god effekt i forhold til at støtte borgere i at blive selvhjulpne. Der ændres til, at den rehabiliterende træning for at blive selvhjulpen fremover altid varetages af terapeuter (hvor det tidligere også kunne være plejepersonale). Der vil fortsat være tæt samarbejde mellem terapeut og hjemmepleje, så tilgangen og forventningerne til borgeren er afstemt, der hvor begge parter kommer i hjemmet.
Terapeuter kobles tættere sammen med hjemmeplejens personale fx når borgere udskrives fra sygehuset eller fra rehabiliteringsophold. Erfaringerne fra plejecentre har vist, at plejepersonalet oplever, at en tæt kobling til og sparring med ergo- og fysioterapeuter giver en bedre indsats omkring borgerne. Vi oplever, at plejepersonalets kompetencer i forhold til at udnytte borgernes ressourcer, at bruge hjælpemidler bedre og samtidig passe på sit eget arbejdsmiljø bliver bedre.

Akut Team

Vi har både somatiske akut sygeplejersker og psykiatriske akut sygeplejersker i Herning Kommune til gavn for borgerne og medarbejderne. Det reducerer antallet af unødvendige indlæggelser og medvirker til gode overgange ved udskrivelser fra hospitalet til enten eget hjem eller en midlertidig plads.

6. Nyt fra formanden

Ved Elsbeth Happle Sørensen

Orientering om frivillig dagen den 17. September.
Viste invitationen og den blev sendt efterfølgende på alles e-mail.
Inge Thomassen, Jette Nielsen og undertegnede vil være tilstede denne dag.
Alle seniorrådene og ældrerådet får et telt som er placeret i gågaden.
Vores nye folder blev delt ud og snart kan de findes i Aktivitetscentre/ huse, Biblioteker og menighedsrådene(sognehuse)

7. Status for søndagscafe

Jette Nielsen, Inge Thomassen

Der har været afholdt en søndagscafe efter sommerferien.

8. Eventuel- runden

Ingen kommentar

9. Næste møde, emner og sted

6. oktober
Jeg regner med Gitte Rasmussen
Lindegården med info og rundvisningen

Referent

Elsbeth Happle Sørensen

Referat

 
Sted: Holtbjerg Aktivitetshus
Tilstede: Karin Lintrup, Hanne Østergaard, Hanne Kirkegaard, Inge Thomassen, Erik Rahbek og Elsbeth Happle Sørensen.
Fraværende med afbud: Angela Thygesen, Jette Nielsen og Karen Hjort
 

1. Referent og ordfører

Elsbeth Happle Sørensen
 

2. Information fra Herning Kommune

af Elin Mogensen, chef for Sundhedsfremme, Træning og hjælpemidler.
 

Rekruttering og fastholdelse

Det fylder generelt meget i Sundhed og Ældre, at det er svært at rekruttere faglærte social- og sundhedshjælpere – og social- og sundhedsassistenter. Når der må ansættes ufaglærte, kan det få betydning for samarbejdet med sygeplejen og ergo- og fysioterapeuter. Der er ikke plejefaglig grundviden at bygge videre på i det tværfaglige samarbejde, så for at sikre kvaliteten af indsatsen i plejen, rykker sygeplejersker og terapeuter nu ”tættere på” i hverdagen.

Øget terapeutindsats omkring borgere i eget hjem

Når visitationen kontaktes af borgere, der efterspørger plejehjælp, skal visitator ifølge loven først vurdere, om borgeren vil kunne trænes op til igen at klare opgaven selv. Træning varetaget af ergo- eller fysioterapeuter, har god effekt i forhold til at støtte borgere i at blive selvhjulpne. Der ændres til, at den rehabiliterende træning for at blive selvhjulpen fremover altid varetages af terapeuter (hvor det tidligere også kunne være plejepersonale). Der vil fortsat være tæt samarbejde mellem terapeut og hjemmepleje, så tilgangen og forventningerne til borgeren er afstemt, der hvor begge parter kommer i hjemmet.
Terapeuter kobles tættere sammen med hjemmeplejens personale fx når borgere udskrives fra sygehuset eller fra rehabiliteringsophold. Erfaringerne fra plejecentre har vist, at plejepersonalet oplever, at en tæt kobling til og sparring med ergo- og fysioterapeuter giver en bedre indsats omkring borgerne. Vi oplever, at plejepersonalets kompetencer i forhold til at udnytte borgernes ressourcer, at bruge hjælpemidler bedre og samtidig passe på sit eget arbejdsmiljø bliver bedre.

Herning Kommune har en størrelse, hvor vi er attraktive at samarbejde med for forskere i forhold til at opnå ny viden om faglige indsatser. Et forskningsprojekt er gennemført i Herning Kommune, hvor nogle ergoterapeuter fra Sundhed og Ældre er blevet undervist i at tilbyde borgere med kroniske sygdomme en særlig systematisk tilgang til undersøgelse og træning. Samtidig fortsatte andre ergoterapeuter med at løse opgaverne på den måde ”de plejede” og udgjorde dermed en kontrolgruppe. En forsker (phD fra Syddansk Universitet) har dermed under ”virkelige” forhold kigget ind i Herning Kommunes maskinrum og undersøgt mere præcist, hvad det er ved indsatsen, der virker – for hvilke borgere indsatsen virker – under hvilke omstændigheder indsatsen virker – og hvordan den virker. Resultaterne bliver offentliggjort i løbet af 2022.

Introduktion af nyt Social- og Sundhedsudvalg – og Ældreråd

Social- og sundhedsudvalget introduceres her i 2022 til det store område de varetager. Dels ved at udvalgsformand Joan Hansen og sundheds- og ældrechef Anne Ramsgaard besøger alle lokale arbejdspladser rundt i kommunen – og dels ved at hele udvalget overordnet bliver præsenteret for arbejdsopgaverne i de store driftsområder. Det nye Ældreråd får tilsvarende hen over det første halvår en introduktion fra alle cheferne i Sundhed og Ældre omkring de enkelte driftsområder – og kan stille spørgsmål ind til det.

Maden til borgere i eget hjem

Dit Lokale Køkken på Fruehøjvej 44 (Brorsonsvej 12) oplever tilgang af borgere. Der køres knap 1.900 hovedretsportioner ud hver uge, hvoraf over 1/3 er som særlige diæter.

Hvordan har du det? 2021

”Hvordan har du det” er den største sundhedsundersøgelse af sin art i Danmark, hvor borgere i hele landet får en kerne af spørgsmål, og hvor der i Region Midtjylland i tillæg dertil er en række særlige spørgsmål. Knap 34.000 borgere i Region Midtjylland har svaret på spørgeskemaundersøgelse i 2021. Det er spørgsmål om rygning, alkohol, fysisk aktivitet, kost, overvægt, fysisk og mental helbred, kronisk sygdom, social og geografisk ulighed i sundhed, påvirkning af coronapandemien, seksuelle krænkelser, søvn og unges sundhed. De tidligere sundhedsprofiler blev udarbejdet i 2006, 2010, 2013 og 2017. Dvs. man kan følge udviklingen på kommuneniveau og udlede, hvor vi som kommune især bør rette opmærksomheden for at understøtte en udvikling i retning af bedre sundhed. Social- og sundhedsudvalget får netop her den 18. maj en gennemgang af tallene for Herning kommune.

Hjælpemiddelområdet

Hjælpemiddelenheden, hvor de sagsbehandlende ergoterapeuter hører til, har fysisk deres kontorer på Markedspladsen 4. Denne afdeling vurderer ansøgninger om hjælpemidler til borgere i alle aldre – også til børn – og også indenfor specialområder som biler, bolig, amputation, kropsbårne hjælpemidler osv. Afdelingen har haft samme leder siden 2008, men hun har nu valgt at starte sit seniorliv. Der er pr. 1. maj 2022 startet en ny leder for afdelingen, Lilian Berthelsen. Hjælpemiddelområdet er et område, hvor vi kan mærke, at presset på opgavemængden stiger. Der kommer flere borgerhenvendelser, mange hurtige udskrivelser fra hospitalet, større kompleksitet (at man lever længere med kronisk sygdom og ofte flere kroniske sygdomme samtidig) – og vi oplever også, at der hele tiden kommer nye produkter med mere teknologi på markedet. Så det er et område, hvor vi aktuelt har svært ved at følge med og har venteliste.
Hjælpemiddeldepotet som har til huse på Wedellsborgvej i Tjørring er udfordret på, at lokalerne ikke kan holde vand ude, når det regner. Vi arbejder på at løse det.

Genoptræning efter sygehusindlæggelse

År for år øges antallet af genoptræningsplaner, som vi modtager fra sygehuset, når borgere udskrives til eget hjem og skal træne fx efter operation eller anden behandling på hospitalet. I 2021 kom vi op på 3177 genoptræningsplaner – til sammenligning var vi i 2011 under 2000 genoptræningsplaner og i de mellemliggende år er det steget stødt. Ergo- og fysioterapeuterne i afdelingen fordeler sig med deres forskellige specialer i hhv. det gamle rådhus i Aulum, Rehabiliteringscentret, DGI-huset og på squashbaner i Sportscenter Herning i Holing. Sundhedsfremmeteamet, der står for hold til borgere med KOL, diabetes, kræft mv. er en del af samme afdelingen og hører til på Aktiv Centret og planlægger hold, hvor de kan finde plads. Det er et stort ønske at kunne samle afdelingens tilbud ét sted – og det fremgår af også i Social- og sundhedsudvalgets perspektivnotat.

Aktivitetscentre og –huse

Der gøres en stor indsats for at få medlemsantallet i alle aktivitetscentre og –huse tilbage på niveau fra 2019. Der var samlet ca. 3.800 medlemmer i 2019 – vi har ikke pt. en opgørelse over, hvordan det ser ud. Vi er godt på vej, men ikke tilbage på niveau endnu. Vi skal følge, om mål og rammer for drift af aktivitetstilbuddene matcher behovene hos dem, der er i målgruppen. Det at indgå i fællesskaber er en vigtig parameter for mental trivsel, og hvis der er noget vi skal gribe anderledes an for bedre at nå ud til dem, der har brug for det, er det vigtig at få set på.

3. Status for søndagscafeen Nørregade 30

Erik Rahbek og Inge Thomassen er bekymret over den faldende deltagelse. I gennemsnit er der 20-25 personer til samling. Før "Corona" kom der 35-40 personer.
Udflugten den 1. maj , i Herning omegn som sluttede af med kaffe i det "Blå rum" ude ved Fuglsangsø. 
 

4. Nyt fra formanden

Elsbeth præsenterede udkast til den nye folder til Seniorrådene, det rådene er fælles om. Senior østs egne sider blev diskuteret og rettet til så alle tilstedeværende kunne sige god for det.
Hver medlem fik udleveret et navneskilt (stort format)
Der oplyses at frivilligdagen gennemføres på Frivillige Center lørdag den 17.september.
Ønsker til efterårets møder:
  • besøg på Frivillige Center, 
  • besøg af Gitte Nørgård, 
  • Info om visitationsenheden: visitation til hjælp i hjemmet etc., 
  • besøg af hjælpemiddeldepotet
  • Info om nye tiltag på Toftebocentret

5. Information fra ældrerådsrepræsentanten

Der tegnes medlemskab i Frivilligcenter i Herning Kommune af ældreråd og seniorrådene. Det giver mulighed for at benytte centret til forskellige formål.
Der oplyses at ca.30-40 unge i alderen 16-17 år, som arbejder på plejecenter med opgaver som at hygge omkring beboerne (ingen plejeopgaver) etc. gav et positiv resultat. De unge var og er glad for denne mulighed.
Der afholdes Kulturugen fra den 13. Juni, hvor også plejecentre er involveret. Se programmet i avisen og på Herning Kommunens hjemmeside.  
Læs mere på Herning Kommunes hjemmeside under Ældrerådet.
 

6. Intet under siden sidst

Næste møde: det bliver den 25. august på Frivillige Center på Fredensvej.

Referat

Sted: Plejecenter Vesterled - Herning

Tilstede: Elsbeth H. Sørensen, Angela Thygesen, Inge Thomassen, Hanne Østergaard, Karen Hjorth,
Hanne Kirkegård, Erik Rabæk, Karen Lintrup, Jette Nielsen.

Fraværende /med afbud: Ingen

1. Præsentation af rådets medlemmer

Velkommen til Hanne Kirkegård, ny ældreråds repræsentant i SRØ. Derefter præsentation af rådets medlemmer.


2. Orientering ved Centerleder Jakob Skovbakke – Vesterled

Stedet har 90 ansatte og oplever rekrutterings udfordringer, som alle andre plejecenter i HK. Uddannet personale inden for området er svært at rekruttere. De har mange ufaglærte, og det faste personale er opmærksom på, at informere de nye, så de får en god start på jobbet.

Organisationsændring i samarbejde med juridisk afdeling, har påvirket stedet. Stort frafald i personalegruppen ( rejst personale ) samt sygefravær i forbindelse med Corona.
Men Jakob oplyste, at der var lys for enden af tunnelen. Derefter var der spørgsmål og rundvisning på en af afdelingerne.

Stedet udvides med 16 nye lejligheder og bedre faciliteter for personalet. De har mange daglige aktiviteter, men vil gerne ha` flere frivillige. Dorthe Vest og økonomi chef Erik Hattens, været på besøg samt det nye social og sundhedsudvalg for HK.

3. Nyt fra formand Elsbeth H. Sørensen

Elsbeth oplyste, at DGI afholder et informationsmøde d. 29. marts, vedr. senioridræt.
Socialminister Astrid Krag, afholder borgermøder i landet. Silkeborg er der møde d. 4. april. Fra kl. 18 – 20. Hvis nogen ønsker at deltage, skal man selv tilmelde sig.
SRØ folder skal revideres med tekst og billeder. Elsbeth, opfordrede os alle til at gennemlæse folder og komme med kommentarer.
Kulturuge i uge 24. Der er aftalt 4 koncerter for seniorer i Gullestrup, Snejbjerg, Aktivcentret Brorsonsvej og Toftebo.
Elsbeth, orienterede kort fra Fællesmødet med ældrerådet. Referat udsendes.
Forslag fra formændene for seniorråd: Der bør aftales ensrettede retningslinjer ift valg. Er det hver andet år eller hver fjerde år der er valg.
De nye folder skal omdeles til Toftebo, Herning Frivilligcenter og Holtbjerg aktivitetscenter.

4. Status for søndagscafeen

v/ Jette Nielsen

Jette orienterede kort om cafeen.
Opstart marts måned – velbesøgt, dog ikke tilmeldte kørestolsbrugere denne søndag.

5. Referat fra Ældrerådsmødet.

v/ Hanne Østergaard og Hanne Kirkegård.

Introduktion til sygepleje, hjemmepleje og Visitationsenheden.
Flextrafik – km takst m.m.
Lille ændring af vedtægter og forretningsorden for Ældrerådet.
Ældrerådets temadag i oktober, bliver d. 3. okt.
20. april, Ældrerådets kursusdag.
Læs endvidere på Herning Kommunes hjemmeside.

6. Evt.

Intet.

7. Næste møde

Sted: Holtbjerg aktivitetscenter
Dato: 18. maj
Tid: kl. 13.00

8. Referent

Angela Thygesen

Sted: Koloritten - Herning
Tilstede: Elsbeth H. Sørensen, Angela Thygesen, Inge Thomassen, Hanne Østergaard, Karen Hjorth.
Fraværende /med afbud: Erik Rabæk, Karen Lintrup, Jette Nielsen.

Dagsorden til valgmøde

1. Præsentation af rådets medlemmer og vedtægter

Formand Elsbeth Sørensen fortalte kort om mødets dagsorden og vedtægter for de 4 seniorråd i Herning Kommune.
Derefter præsentation af rådets medlemmer.

2. Præsentation af interesseret medlem

Mogens Vedel, præsenterede kort sig selv. Uddannet indenfor typograf området og har arbejdet i lokal området, for derefter at ta ny uddannelse, inden for den sociale sektor.
Mogens gav udtryk for at deltage i de næste møder i 2022.

3. Ændret status af medlem i SR øst

Karen Lintrup, repræsentant af ældrerådet, ønskede at indtræde i seniorråd øst, som menigt medlem.

4. Konstituering af seniorrådet

Formand: Elsbeth H. Sørensen
Næstformand: Erik Rabæk
Sekretær: Angela Thygesen

5. Evt.

Forslag til emner: politiker fra social og sundhedsudvalget.
Kommunikationscenter, Skovlyset.

6. Sted – dato – tid.

Sted: Vesterled
Dato: 17. marts 2022.
Tid: kl. 13.00

7. Referent

Angela Thygesen

Er du i tvivl om, hvilket distrikt du hører du, kan du se det på vores kort.

Kort over ældreområder

Hvad er et seniorråd?

Disse råd er talerør via Ældrerådet til de kommunale myndigheder. De er det lokale kontaktled på ældreområdet, der omfatter førtidspensionister og alle borgere over 60 år.

Via seniorrådene og Ældrerådet har de mulighed for indflydelse på indholdet og udviklingen af området.

Medlemmerne er derfor meget lydhøre overfor de problematikker, der måtte være i det område, de er valgt i. 

De fire seniorråd har Ældrerådet som deres naturlige samarbejdspartner. Ældrerådet har en repræsentant i alle seniorråd. Seniorrådene fastlægger selv rammerne for deres virke.

De afholder møde en gang hvert kvartal.

Hvad laver seniorrådene?

Deres indsats bygger på henvendelser og ønsker fra borgere. Rådene kan også selv tage initiativ. De må ikke behandle personsager.

Formålet er at øge samarbejdet på ældreområdet og styrke indsatsen for den samlede gruppe. Rådene skal også styrke nærdemokratiet.

Giv os din feedback

Hvad synes du om siden?